Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sarokh
#1439894
Min bil har börjat bli rätt så konstig... Har en S60 2002 2.4 som börjat växla upp och med efter varannan sekund trots en konstant hastighet.... Och när den växlar upp känns det som bilen ej orkar med den låga varvtalen att den växlar ner igen och då brukar bilen och ratten rycka till ordentligt... Trodde först jag körde på trasig väg tills jag insåg att det var bilen...

Kan säga att jag bytt spjällhuset till nytt att det inte lyser någon triangel längre men att problemet kvarstår, trots att bilen känns som ny nu.

Jag har upptäckt att det sker ett oljeläckage i kylarvätskan eftersom glykolen blir rödare och mörkare efter bara 2v efter tömningen, så då kommer frågan, kan det här påverka automatlådan på något sätt? Förr hade jag problem med att motortemperaturen går till max trots att motorn var kall (och konstigt nog går den tillbaka till normala lägen ibland), vilket var det som först fick mig misstänka att kylarvätskan var för låg. Men det var den alltså inte.

Jag såg flera år gamla trådar här på forumet vars trådskaparna hade liknande problem som jag har nu, men de verkar ej ha loggat in sen flera år tillbaka. Frågan är om någon vet något om mitt fall?

Tack
Användarvisningsbild
av frasse4
#1439899
Du har en oljekylare till automatlådan inbyggd i motorkylaren. På din beskrivning låter det som att det kan vara ett läckage där som gör att du får automatlådeolja i kylvattnet. Risken är att du även fått glykol i automatoljan vilket inte alls är bra. Kolla hur oljan i automaten ser ut och att det är rätt nivå.
av Sarokh
#1442722
frasse4 skrev: ons 07 apr 2021, 07:04 Du har en oljekylare till automatlådan inbyggd i motorkylaren. På din beskrivning låter det som att det kan vara ett läckage där som gör att du får automatlådeolja i kylvattnet. Risken är att du även fått glykol i automatoljan vilket inte alls är bra. Kolla hur oljan i automaten ser ut och att det är rätt nivå.
Jag har kollat och enligt verkstaden såg oljan ut som choklad. De skrattade ihjäl sig... Tydligen har automatlådeoljan aldrig bytts. Min bil har rullat 18300 mil.

De har i alla fall tömt automatlådeoljan och kylarvätskan tre gånger och även bytt oljekylaren samt rengjort kylsystemet. Det står även Demontering/montering av kylare. Jag har tidigare även bytt spjälhuset till ett helt nytt.

Ändå kvarstår följade problem:
* motortemperaturmätaren kan gå till max från ingenstans för att sedan återgå till normal temperatur
* när bilen är varm (som den ska vara, alltså att temperatmätaren är på mitten), så växlar den upp och ned jämt och nätt vid konstant hastighet runt 70-80 km/h (mellan fjärde och femte växeln). Och när den väl VÄXLAR NER IGEN så skakar bilen. Man känner speciellt gaspedalen eller ratten skaka. Man även hör att den växlar hårt och kraftigt och skakigt. Observera att detta händer när jag har foten på samma läge på gaspedalen. Jag gasar inte på till och från. Jag släpper INTE gaspedalen då och då. Detta händer när jag anpassar mig efter trafiken och håller konstant hastighet på t.ex. landsväg.

Jag provade lyssna på växlarna från 0 km/h till 60 km/h och bilen slår in femte växeln vid redan 50-55 km/h om man gasar lugnt. Jättekonstigt, den brukade göra det vid 65 km/h förut när bilen var normal.

Jag hör även att när den har växlat fem gånger fram tills ca 80 km/h, då slår lockup-läget in och sänker motorvarven från 2000 till runt 1800. Inga konstigheter antar jag, men när man sedan saktar ner till 70 km/h börjar den växla upp ner upp ner upp ner (konstant), tills jag börjar gasar mer (eller mindre). Frågan är, kan det vara lockup-läget som inte kan bestämma sig vad för motorvarv den ska hålla sig till, eftersom den känner till problemet som orsakar att motortemperaturmätaren går till max ibland? Något samband här kanske?

Jag har även märkt att när jag slår på farthållaren vid 70 km/h så växlar den inte upp eller ner längre.

Någon som vet vad som kan vara felet? Är det automatlådan som måste bytas? De på verkstaden säger att det finns inget fel på automatlådan alls. Behöver jag göra en omprogrammering någonstans?
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]

Köpråd

Hade valt en diesel i din situation, det gjorde ja[…]

Löjliga priser XC70

Priset på XC70 har stora inslag av spekula[…]

Hämtat ut bilen efter byte av bränslepum[…]