Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
#1439610
Jag går i tankarna att köpa v70/s60 R fälgar. Har sett att dom finns mellan 17-19" på blocket. Det sitter 17" idag på min v70 monterade från fabriken. Det är en 2006:a. Vad bör jag tänka på om jag ska köpa större fälgar, exempelvis 18" R fälgar?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av wissel
#1439677
Att du får ruggigt dåligare komfort och ruggigt högre gummikostnader, personligen servar absolut inga fördelar annat än ”show out”, men ingen blir impad på riktigt. Köpa rätt bil är ett bättre alternativ. :-D
av mattiasv60
#1439692
Steg ett är väl att se till att det är "rätt dimension" på däcken, dvs att du får samma rullomkrets som nuvarande hjul. (men har hjulen tidigare suttit på en S60/V70 bör det vara rätt).
Sen är det väl två smaksaker - beroende på vad syftet är:
Dels är det tyvärr vanligt att många lägger pengar på fälgar och sen finns inga pengar till däck => då sitter det Linglong eller liknande på fälgarna..., dels är väl de större fälgarna ofta "pirat" - typ Ocean Storm och liknande.. vet inte hur stora Volvo gjorde original (?)
/M
av hno12
#1439694
wissel skrev: tis 06 apr 2021, 00:06 Att du får ruggigt dåligare komfort och ruggigt högre gummikostnader, personligen servar absolut inga fördelar annat än ”show out”, men ingen blir impad på riktigt. Köpa rätt bil är ett bättre alternativ. :-D
Tack för feedback. Jag är mer ute efter ovanstående inlägg :-)
av hno12
#1439696
mattiasv60 skrev: tis 06 apr 2021, 07:50 Steg ett är väl att se till att det är "rätt dimension" på däcken, dvs att du får samma rullomkrets som nuvarande hjul. (men har hjulen tidigare suttit på en S60/V70 bör det vara rätt).
Sen är det väl två smaksaker - beroende på vad syftet är:
Dels är det tyvärr vanligt att många lägger pengar på fälgar och sen finns inga pengar till däck => då sitter det Linglong eller liknande på fälgarna..., dels är väl de större fälgarna ofta "pirat" - typ Ocean Storm och liknande.. vet inte hur stora Volvo gjorde original (?)
/M
Tack för info. Har läst någonstans att man ska använda sig utav navring osv för att passformen ska vara korrekt så att fälgen sitter bra osv om det skulle skilja sig?
av hno12
#1439773
klacken skrev: tis 06 apr 2021, 10:20 De du måste kolla är att dom inte är från en nyare volvo då dom har mindre centrumhål 63,4 än din som har 65,1
Tack för info. Ok så om jag hittar fälgar med 65,1mm i centrum hål så är det fritt fram att montera?

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]