Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marcusjj1
#1439257
Hej alla kunniga!

Jag tänkte ge mig på att byta ABS krans idag men det tog stopp rätt fort. Tyvärr var drivaxelbulten rejält rostig och när jag försökte lossa den blev den rätt rundad. Det har rostat bort rätt mycket gods på bulten vilket gör att en 12:a glappar och snurrar runt. 11 nyckel går inte på.

Hur fasiken ska jag få bort bulten? Vad har ni för tips?
Bilagor
IMG_20210403_105723.jpg
IMG_20210403_105723.jpg (701.86 KiB) Visad 1781 gånger
#1439259
Har du tillgång till en svets så kan du svetsa på en hel mutter och värmen som blir när du svetsar kommer ju att hjälpa till att lossa skruven.
#1439300
Använder du en 12 kant eller 6 kanthylsa?
Det är betydligt bättre grepp med 6 kanthylsa på en rostig bultskalla i alla lägen.
Ge bultskalen ett ordentligt slag med hjälp av en släggan och ett don i mellan bult o slägga.

Lennart
#1439313
Nej mutterspräckare funkar inte för det är en bult som han ska ha bort jag skulle satsa på att svetsa på en mutter så värmen får hjälpa till.
#1439317
Vilka jäkla bra tips! Tack alla!
Jag testade med en 6 kant krafthylsa idag. Men hur stor är egentligen bulten? Är den 12? 12 känns som jätte stor och går runt. 10 och 11 gick inte på... :-/
Att testa med 7/16 kan jag göra! Det har jag hemma.
Annars får det bli att svetsa på en ny bult, det var ett riktigt bra tips!

Allt får dock vänta till nästa vecka när en ny bult anländer på posten, jag vill ju inte återanvända denna om jag väl fått bort den :-D
#1439319
Så här skulle jag göra.
Gör rent först o skrapa rent runt bulten riktigt så du får in hylsan riktigt.

1: Bryt på brickan ( den har säkert rostat fast under )
2:När du ser att den lossnat mot underlaget så tar du en körnare eller nåt så du kan slå runt brickan lite.
...får du runt den lite så har brickan även lossnat från bulten.

3:slipa av en sexkantsylsa så den tar direkt på bulten. ( hylsorna brukar vara lite rundare i själva greppet så de tar inte direkt som standard )
Slå på bulten med nåt mellanlägg.

Får du inte loss den nu så blir det till o värma upp bulten.



4: prova o dra med sexkantshylsan
Bilagor
navbult.JPG
navbult.JPG (80.63 KiB) Visad 1687 gånger
Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]

Dashcam i v90

Hej, lyfter tråden då jag tänkte[…]

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]