Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1439344
För kännedom: den där skruven är 65 mm lång och det är bara de yttersta 8mm som är i ingrepp i gängan i knuten.. ;-)
Det har hänt att jag har slipat ner runddragna skruvskallar med Dremel och slipstift till närmaste mindre dimension..
#1439566
Skruven ska inte sitta hårt, och den borde sitta ganska skyddad i gängtaget med drivknutsfett från insidan. Jag har hittills inte stött på en fastrostad sådan. Drivknutens splines däremot...

Är inte skruven 14mm från början?
Eller minns jag galet?

Nödlösning kan ju vara att helt avlägsna skruvskallen, och sedan lossa drivknuten. Problemen hamnar då på arbetsbänken att jobba med, eller en annan drivknut på en gång.
#1440465
Här kommer en uppdatering!

Idag gjorde jag ett försök att lossa den. Jag putsade till bulten med vinkelslipen så den fick ett rejält bra grepp. Nu passade 11 hylsa perfekt. Körde med 6 kants. Fick på hylsan säkert 6-7mm. Drog med mutterknackaren och bulten med rund direkt! :-(

Nu är nästa steg att svetsa på en ny bult.
#1441676
Är den limmad är det kört. Det är i alla fall min erfarenhet. Du får byta både drivknut och hjullager. Det fick jag göra sist jag råkade ut för det. Jag provade ändå först.. tog bort allt. Värmde med gassvets till skiten var rött. Upp direkt i hydraulpressen och pressade. När jag var uppe i 17 ton tordes jag inge mer. Och vid det laget hade jag ändå värmt sönder lagret.
Obs! Gör inte misstaget och sätt dit lager av fabrikat Ridex. Det gjorde jag. De är redan glappa efter ca 80 mil körda.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]