Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sarkvik
#1439147
Hej,

Har problem med att lås och fönsterhissar inte fungerar på höger framdörr. Så jag får inte upp dörren...

Den yttre tempgivaren fungerar inte heller, vad jag förstått så sitter den i höger sidospegel.

Kollade säkringen, men den var hel.

Tänkte då att det var ett glapp i jordkabeln då det är så mycket som inte fungerar.

Rev loss dörrpanelen och
Dragit fram och tillbaka i kablar för att se om det hoppade igång, men det gjorde det inte.

Kunde inte se något uppenbart som var fel men när jag satt där och grejade märkte jag dock att själva dörrmodulen gav ifrån sig ett konstant surrande ljud. Kopplade ur och in den för att se om den hade hakat upp sig eller något liknande men det var ingen skillnad.

Kan det vara så att den är trasig?
Användarvisningsbild
av Clodwig
#1439264
Hej. Det låter onekligen som om PDM har gett upp, men utan felkoder är det svårt att avgöra. Jag hade själv ett liknande problem för ett par år sedan, skillnaden är att i min tickade det lite med ojämna mellanrum, ungefär som när ett relä slår från och till. Ibland hoppade sidorutan till i samband med när det tickade. Termometer och värmningen till spegeln funkade inte heller. Jag hade turen att hitta en PDM på självplocken från en bil tillverkad två veckor innan min så det gick fint att byta rakt över och efter det funkade allt normalt igen. Men börja med att läsa ut felkoder, utan dem är det svårt att peka specifikt på vad som orsakar problem.
av glock40sw
#1439430
sarkvik skrev:Okej, tack.
Funkar det att läsa av felkoder med vilken OBD-läsare som helst eller måste man till en verkstad?
Nej, bara de som läser alla koder duger ,tex. Vida , PPC , Biltema mm. Sen efter bytet av modulen kan hända att dörrhissarna måste justeras med Vida.
av sarkvik
#1439461
Hade några felkoder.

CEM 1A53 kommunikation med PDM, samt CEM 6A01 och CEM 6A02.

Misstänker att de två senare har med den första att göra. Googlade och såg att det stod något om för hög signal.

Men jag funderar fortfarande på om det kan vara kabelbrott.

Vet någon hur man låser upp dörren manuellt?

Om jag drar i vajern åker ju ”pluppen” upp men den påverkar inte låset. Hade velat se hur kablarna ser ut i kabelgenomföringen till dörren innan jag försöker leta rätt på en ny PDM.
Användarvisningsbild
av Clodwig
#1439559
sicnarf skrev:

Men köp en :sick: PDM när du öppnar upp för det är din lösning på problemet
Försök i så fall hitta en som är tillverkad ungefär samtidigt som din bil, annars får du åka till Volvo och gifta in den "nya" modulen med bilen.
av sarkvik
#1439818
Det var dörrmodulen. Åkte till min lokala skrot, kollade först i en S60 från 2002, men där hade någon redan tagit den.

Tog då ut en ifrån en V70 från samma år. Testade och den fungerade klockrent, så den fick det bli.
Användarvisningsbild
av Clodwig
#1439898
sarkvik skrev:Det var dörrmodulen. Åkte till min lokala skrot, kollade först i en S60 från 2002, men där hade någon redan tagit den.

Tog då ut en ifrån en V70 från samma år. Testade och den fungerade klockrent, så den fick det bli.
Bra att det löste sig :-)

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]