Jag får en felkod ECM-6100 Elkylfläkt - För låg signal , men tvångkör jag den så funkar fläkten som den ska, men inte annars har provat med andra fläktar men samma fel, var ska jag börja att felsöka om det är för låg signal fram till fläkten, finns där någon elfläktsstyrenhet ?
Volvo V70 -07
Tacksam för hjälp
Re: ECM-6100 Elkylfläkt - För låg signal
Postat: ons 31 mar 2021, 20:41
av jiha1968
Fläktstyrenheten (FCM: regulatorn/"motstånden") sitter på fläktsargen, granne till fläktmotorn.
Kolla spänning till fläktmodulen, huvudsäkring 2 i motorrum (60A)
Kolla om jordningen är ok (att det inte står spänning på fläktmodulens jordkabel.
Kolla den tunna violetta ledningen mellan motorstyrningen (ECM) och och fläktmodulen (FCM).
(ECM: pin A7 om Bensinmotor, pin B58 om Diesel)
ECM-6100
Definition:
Engine Cooling Fan (FC) (Faulty Signal, Too High Or Too Low)
Description:
The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the engine control module (ECM) detects a short-circuit to supply voltage (high signal), short-circuit to ground or an open-circuit (low signal) in the control signal circuit between the engine cooling fan (FC) control module and the engine control module (ECM). The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the engine cooling fan (FC) control module registers that the fan blades are obstructed or that there is no power supply.
Cause:
Signal too high
Short-circuit to supply voltage in the signal cable
Damaged engine cooling fan (FC) control module.
Signal too low
Short-circuit to ground in the signal cable
Open-circuit in the signal cable
Damaged engine cooling fan (FC) control module.
Faulty signal
Obstructed fan blade
Dirt causing the engine cooling fan (FC) to stick
Damaged engine cooling fan (FC) control module.
Re: ECM-6100 Elkylfläkt - För låg signal
Postat: ons 31 mar 2021, 22:45
av Pidde240
Tack för ditt svar
ska ta och kolla över det som du har beskrivit i morgon när det är ljust ute, en dum fråga hur mäter man (Kolla om jordningen är ok (att det inte står spänning på fläktmodulens jordkabel)
ska där vara någon spänning på den violetta kabeln från ECM när motorn är igång?
/Peter
Re: ECM-6100 Elkylfläkt - För låg signal
Postat: tor 01 apr 2021, 13:08
av jiha1968
Mät med Voltmeter/provlampa mellan karossjord och den röda kabeln till FCM: batterispänning=OK, ingen spänning = säkring 2, eller en mellanting=kontaktfel
Mät med Voltmeter mellan karossjord och den svarta kabel till FCM/fläkten: om det går att mäta mer än några enstaka millivolt så är inte jordningen hel
Den violetta kabeln är PWM-signal (puls bredd modulerad spänning) till FCM (fläktmodulen).
Mäts med oscilloskop, men borde gå att se spänning där med ett multimeter, troligen ungefär 2-4 Volt vid aktiverad fläkt,
beroende på hur/om mätinstrumentet klarar av PWM-signalen.
Om du alt har bytt FCM, Säkringen är hel och jordningen är OK,
har bilen mest trolig brott på den violetta kabeln mellan motorstyrningen och FCM.
Mät om kabeln är hel och inte ligger till jord.
Mät med t.ex att kolla spänning i båda ändar, eller mät motstånd i kabeln, ände till ände och sen till karossjord med oansluten kabel.
Re: ECM-6100 Elkylfläkt - För låg signal
Postat: tor 01 apr 2021, 19:10
av Pidde240
röda kabeln till FCM är okej och ingen tjuvström på jord kabeln till FCM , den violetta kabeln från FCM till reläbox i skarvkontakten är hel, men när jag försöker att få loss ECM för att mäta violetta kabeln lyckas jag inte, ser att där är typ lås skenor till ECM men får inte loss dom så kan inte mäta där, troligtvis så är där ett avbrott mellan ECM och reläboxen , något tips på att få loss ECM
Re: ECM-6100 Elkylfläkt - För låg signal
Postat: tor 01 apr 2021, 19:32
av jiha1968
en lång film...:
Och en med Volvo-verktyg:
Re: ECM-6100 Elkylfläkt - För låg signal
Postat: fre 02 apr 2021, 13:32
av Pidde240
Kabel brott mellan ECM och kontaktstycke i relä box i motorrum, ny kabel och fläkt fungerar igen
Tack för hjälpen
Re: ECM-6100 Elkylfläkt - För låg signal
Postat: fre 02 apr 2021, 13:53
av jiha1968
Bra jobbat!
Re: ECM-6100 Elkylfläkt - För låg signal
Postat: mån 14 aug 2023, 15:56
av Kloge
Pidde240 skrev: ↑fre 02 apr 2021, 13:32
Kabel brott mellan ECM och kontaktstycke i relä box i motorrum, ny kabel och fläkt fungerar igen
Tack för hjälpen
Har samma fel och hur kommer man åt kontaktstycket i reläboxen?
Jag har lossnat skruvarna men den sitter fast
Re: ECM-6100 Elkylfläkt - För låg signal
Postat: tis 15 aug 2023, 08:28
av Kloge
Fått loss boxen och kontrollerat violetta kabeln på undersidan som går till fläkten och där finns kontakt.
På ovansidan är ett kontaktstycke med en violett kabel. Mätte spänningen och den pendlade från 4v till 14v men mestadels var den på den högre spänningen. Förstår att den kan vara svår att mäta korrekt men borde den inte pendla enbart på låga spänningar?