Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1438852
Nu ramlar ju inte en bil rakt ner, utan välter domkraften åt sidan. Så du får den i knät typ.

Går det sedan inte att lyfta bak pga gastanken, så får du vackert göra rätt. Dvs lyfta en sida, sätta pallbock och flytta domkraften till andra sidan och lyfta den.
Nu med ännu en pallbock istället för domkraften.
Även om den är av garagemodell.

Pallbovkar är inte dyrt, och har du nu väldigt långt till inköpställe och oanvändbar bil eller annan förklarande anledning så får du improvisera med sommarhjulen eller annat lämpligt att använda istället för pallbockar.
av valln
#1438957
Åk till en bygghandel och köp 1 plank eller 2 och såga upp.
Bilen står betydligt bättre på plank än med pallbockar med metall mot metall...
av Per L
#1438974
Killen som avled (som jag skrev om här ovan) hade pallat upp sin bil med "plank"

Så tyvärr kan man nog i allmänhet konstatera att "plank" är betydligt osäkrare och troligen också dyrare än pallbockar
av valln
#1439112
Per L skrev: tor 01 apr 2021, 23:10 Killen som avled (som jag skrev om här ovan) hade pallat upp sin bil med "plank"

Så tyvärr kan man nog i allmänhet konstatera att "plank" är betydligt osäkrare och troligen också dyrare än pallbockar
Möjligen är plank dyrare än pallbock, men aldrig att det är mindre säkert än metall mot metall som pallbock är. Inte en chans!
Däremot går det alltid att misslyckas, oavsett vilka grejer man har tyvärr...
av Per L
#1439250
Har du gjort en riskanalys och kommit fram till att med dina förutsättningar är plank säkrare än pallbockar så är det förstås det som gäller för dig!

Jag kan också tänka mig förutsättningar hos mig där plank är säkrare än pallbockar men hittills har jag inte "orkat" ordna till dessa förutsättningar eftersom det är så enkelt att plocka fram mina pallbockar och använda dessa. Ibland när jag skall krypa under bilen läggar jag också ett par hjul på varandra under bilen för att få en extra säkerhet. Dubbel säkerhet borde minska risken dramatiskt för att jag skall klämmas fast under bilen om något oförutsett händer
Användarvisningsbild
av vetten
#1439258
Ja hängslen och livrem är bra det körde ju Gunnar Sträng med :-D
av Per L
#1439871
Tack, jag känner mig hedrad att bli jämförd med en sådan hedersman som Gunnar Sträng.
Jag skulle gissa att de flesta på detta forum inte ens vet vem Sträng var (finasminister 1955-76)

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]