Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rossignol
#1438669
Jag behöver lyfta hela bakvagnen för ordna till parkeringsbromsen. Finns det någon lyftpunkt där jag kan göra det med en garagedomkraft?

Fungerar det att använda originaldomkraften på ena sidan och garagedomkraften på andra sidan?
av Rossignol
#1438693
Jag fick inget ljud på den videon. Men den visar ju hur man lyfter en sida i taget. Jag vill lyfta hela bakvagnen på en gång. På Volvo 240 går det att sätta domkraften under klumpen på bakaxeln. Jag har inte tillgång till mina pallbockar just nu.
av Per L
#1438790
Du verkar vara en man som gillar risktagande!

Att jobba under en upphissad bil när man använder bilens originaldomkraft är farligt och olämpligt!
Att jobba under en upphissad bil när man använder bilens originaldomkraft på ena sidan och en garagedomkraft på andra sidan blir troligen direkt livsfarligt vingligt.

Tänk till litet så att du slipper bli en siffra i statistiken som min kompis granne. Min kompis berättade en måndag morgon när han kom till jobbet att hans granne hade pallat upp sin bil på ett mindre säkert sätt så att bilen rasade över honom. Min kompis och grannens fru lyckades inte lyfta bilen och grannen avled innan brandkåren hann komma.
av sicnarf
#1438806
Jag håller med. Du måste ha pallbockar under som i båda videos. Läste att du, Rossignol, inte hade tillgång till pallbockar. Avstå detta risktagande då som Per L skriver.
av MickeM
#1438808
Håller också med!
Plallbockar eller annat som hindrar bilen att falla. Orginaldomkraften duger knappt för snabbt hjulbyte. Aldrig för jobb ens med bara ena sidan lyft. Båda sidor =BIG NONO!

Skadas allvarligt är ju uppenbart, men få tänker på att det kan bli en extremt utdragen och mycket plågsam död med stor dödsångest.
av Rossignol
#1438841
Nu skrev jag ju i första inlägget att jag skulle ordna till parkeringsbromsen. För att justera bromsbackarnas anliggning behöver båda bakhjulen hänga fritt samtidigt. När jag gör den justeringen så befinner i alla fall jag mig vid sidan av bilen. Jag skulle aldrig ligga under en bil som hänger på en domkraft. Ännu mindre under en bil som hänger på två domkrafter.

Jag försökte att lyfta bilen i bakaxeln, men min domkraft var för hög för att gå in under bilen rakt bakifrån. Det kanske beror på att där sitter den största gastanken på min bil. Fungerar det på bensin- och dieseldrivna S60?

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]