Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbevolvoägare
#1438391
Från början. Dagen innan nyår stannade min bil på motorvägen utan koder eller inget anurlunda innan men den bara dog o gick inte att starta igen. Bärgan tog den till verkstaden där bytte dom bränsle filter o fick bilen att gå på tomgång den va allt den gav felkoder på att bränsletrycket va för lågt o bara la av. Dom ringde o sa att turbon va helt slut dom bytte den. Problemet va kvar. Dom testade olika saker tills en dag motorn skar ihop dom meddelade att motorn behövdes bytas o ja dom bytte motor men tog vissa saker från den gamla för att få de lite billigare. Allt värkande gå bra tills dom starta den o den gick precis likadant som den andra. Dom fortsatte att byta givare o tryck sensor testade returen till spridarna allt ser bra ut. Men den ger massa felkoder o dör när man börjar köra men på neutalen går de varva som vanligt. Dom sa att dom skulle byta massa annat som dom trodde kunde vara fel men där sa jag stop o tog hem bilen nu har jag köpt ny bränsle tryck regulator o kollat allt jag kan tänka mig bytte högtrycks pump o filter igen den får bränsle o de till 2500 varv där tar de stop jag börja bli galen. Massa felkoder på att bränsletryck är för lågt när man läser dessa koder så handlar de om 5 olika saker men är samma. Är de någon som har någon ide om va de kan vara? Eller varit med om det. Mvh
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1438430
Skriv felkoderna här, om möjligt mät bränsletryck med VIDA och gärna andra sensorers värde med motorn på tomgång i första hand, sen nära 2500rpm och nytta gärna grafisk visning i Vida så du kan spela in vad som händer med tryck/värde när motorn varvar upp lite. (DPF, MAF, IAT, MAP, EGR, ETA, osv.)

I mellantiden, ta bort kontakten från MAF (vid luftfilterhuset) start motorn och kolla hur den mår då.

PS: funderar lite på hur tankpumpen mår, den pumpar normalt med 3,5-5,5bar , 150-180 L/h (2,5-3Liter/minut) utan mottryck.
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
#1438432
2520 2530 2590 sen va de en till men de va någon mellan där. Jag hade en dator inkopplad idag o kolla alla tryck o inget va onormalt varva 2 2,5 o de som jag visa för där sa att de såg bra ut. Tog några bilder bara. Jag funderade på pumpen i tanken men dom på verkstaden hade mätt upp den o kollat de så de va inga problem enligt dom. Vet inte hur man lägger in bilder här o sen 25A0
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1438445
Bilder lägger du in med "Lägg till filer" -knappen, sen när filen är lastad upp, väljer du "placera inom inlägget". (med en nätläsare, App har jag inte kollad)

Dom felkoderna du listar (ECM-2520/2530/2590/25A0) pekar som du vet på:

Bränslefilter,
nylig bytt två gånger på rad, kvalitet?
Bränsle läcka,
lätt att upptäcka vill jag tro.
Fuel Rail tryck sensor hittas på railen vid Swirlflaps-motorn,
kolla att det fortfarande är-/byt till- en original Bosch med rätt nr.
Bränslemängd solenoid, hittas på HT-pumpen,
kolla att det fortfarande är-/byt till- en original Bosch med rätt nr.
Bränsletryck solenoid, hittas på Fuel Rail nära HT-pumpen,
kolla att det fortfarande är-/byt till- en original Bosch med rätt nr.
Tank pump, hittas i bränsletanken...

Och den femte felkoden? Eller menade du heller fem (6) troliga källor till felet?


Har svårt att tro bränsletrycket verkligen är normalt och såg bra ut,
när motorstyrningen sätter felkoder på bränsletrycket...
#1438558
Pumpen i tanken håller 5,5bar men när jag gasar sakta dör den lite över 2500varv när jag ger mycket gas kommer jag en bra bit innan den dör. Jag kan inte förstå va de kan vara. Kan spridare göra så de blir så?
#1438564
Bränsletryck givare tomgång 41300hpa på ca 2000varv 670300hpa
Bränsletryck börväde samma.
Regler ventil tomgång 764ma på ca 2000varv 965ma
Bränslefördelningsventil tomgång 21% på ca 2000varv 30%
När jag kör kommer trycket upp i ca 674700hpa när den stänger av sig o inte startar igen på x antal minuter eller koderna är borta. Hoppas detta kan hjälpa lite med att komma på va de kan vara. Ser trycket bra ut? Tackar så mycket för alla svar o funderingar inget är omöjligt känns det som i detta fall.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1438615
Bränsletryck på tomgång är ok,
men tycker det låter lite lågt vid högre varv (men troligen mätt utan last?),
oavsett, när ECM stänger, så är det ändå troligen pga bränsletrycket inte stiger snabbt/högt nog .
(systemets max tryck vid full last är 1600000hPa /1600Bar)
Har tyvärr ingen "referensmotor" att mäta på nu, men möjligen någon i forumet har några data att komma med?


Kolla returflöde från Bränsletryck solenoiden vid högt och lågt varvtal, den hittas på Fuel Rail nära HT-pumpen.
(ta bort och stäng slangen, ta en annan slang från returen på fuelrail, och ner i en flaska)

Mät returflöde från spridarna, gärna på högt och lågt varvtal. ta t.ex en slangtång på returslangen.
(även om verkstaden har mätt tidigare)

Mät hur många liter/minut tankpumpen kan pumpa fram till HT-pumpen (10sek = ca 0,4L) med att ta HT-pumpens bränsleslang (inte returen) ner i en flaska,
vrid/tryck tändningen till läge II så tankpumpen går några sekund.

Ta bort kontakten från Bränslemängd solenoiden (på HT-pumpen) , motorn borde då låta mycket hårdare,
är det ingen skillnad så är den inte ok.
Med kontakten borttagen så är det en fin anledning till att kolla eventuellt returflöde från HT-pumpen.
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
#1438668
Ja de va utan last för de går inte mäta när man kör. Mer en en liten stund. Jag kollade trycket igår o de va ok från pumpen men ska testa att mäta mängden med. Jag ska kolla den på ht pumpen o dra ur kontakten i kväll. Kan man sätta tryck via en hand pump till spridarna o lyckads se på något sätt om någon eller fler läcker för de går inte få ur dom alls utan att dom går sönder. Jag ska kolla upp så mycket jag kan en gång till om de du skrivit. Jag tackar så mycket för svaren 😁
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1438732
Handpump kan du se bort ifrån, men en sliten injektor läcker normalt i returslangen som är lätt att mäta,
eller i den änden som injicerar bränslet i motorn, som ger startsvårigheter och extra avgasrök.
(läcka vid anslutningar till HT och retur är lätt att kolla visuellt, men till dom som misstänker HT-läcka;
håll fingrar och ögon undan medan motorn går om du inte vill tappa dom)

Ser ingen grund till att lossa** injektorerna ännu,
men hur kan injektorerna ha fastnad allt nu, byttes dom inte mellan motorerna?

Om det inte är dina gamla injektorer som står i motorn nu,
så får man fråga sig om verkstaden har programmerat in dom "nya" injektorerna i ECM...
(motorn får troligen fel bränslemängd utan denna programmering på Volvoverkstaden)

Du berättar att den "nya" motorn inte gick nåt bättre än den gamla efter byte,
vilka delar bytts mellan motorerna? (vilka delar från den gamla motorn är kvar under huven nu?)


** Om man vill lossa injektorerna får motorn vara varm om det skall gå, ATF-olja med lite Aceton kan nyttas som rostlösare, men tänk på brandrisk.
Det kan oavsett bli nödvändigt att nytta specialverktyg: viewtopic.php?f=19&t=160185&hilit=injektor
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]