Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1438746
De som byttes va blocket toppen spridarna turbon. Spridarna som satt i den nya motorn gick inte att få ur verkstaden hade den i en månad utan att lyckas dom fick bara ur 3an vilket dom fick ur min gamla motor så den är bytt. Men jag har bytt ht pump rail med retur sensor har beställt en ny tryck givare som jag väntar på. Jag bytte även alla ledningar till spridarna o ht pumpen. Den startar hur lätt som hälst o den rycker inget alls. Enligt verkstaden behövdes ingen programmering av spridarna för dom ställde sig automatiskt sa dom. Finns de något kvar att byta som har med bränsle trycket att göra? Jag tror inte de är tryck givaren men vill ha den bytt så allt är bytt. 😁
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1438781
Här är lite info på spridarna, ref Volvo NCF0520 som talar om den "nya" D5244T4/T5/T6/T7 (Euro4) i förhållande till gamla D5244T/T2 (Euro 3)
Verkstaden får läsa det som står i "rutan" ;-)
P2_Euro4_vs_Euro3_D5_injector.jpg
P2_Euro4_vs_Euro3_D5_injector.jpg (96.62 KiB) Visad 531 gånger

Troligen är inte problemet relaterad till programmeringen, men ECM borde programmerats senast när motorn klarar av att varva normalt igen
#1440208
Nu har jag fått hem tryck o regel ventil bytte dom och den går så mycket värre nu måste jag koppla in dator pga att jag bytte dom? De kommer upp 2 meddelanden om motorsystem service erfordras o snarast. Jag har nu bytt allt på hela diesel systemet. 😥
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1440214
Borde räcka att ta batterijord eller säkringarna till ECM, men skriv koderna här, och radera dom efteråt.
Kolla Rail-pressure, gärna MAF och T-MAP värde också, inkl temperatur från båda sensorer
Om din diagnosutrusting klarar av ett injektor och kompression-test borde du köra det.
#1440682
Jag får fram felkoder 2520 2530 2590 25a0 24e0 2e00 nu. De blir bara värre ju mer delar jag byter. Nu går de bara varva 2500 sen dör den o trycket sjunker efter 1700 så nu ser man klart att de är dåligt tryck. Tyvärr kan jag inte göra så mycket på de systemet jag har. Delfi tror jag det heter. Mvh
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1440693
2520, 2530, 2590 och 25A0 är som tidigare, men du har två nya:

24E0: (troligen 25F0?) Fuel pressure-(Posible Cause)-low input Fuel filter blocked, fuel leak, FRP sensor, fuel quantity adjuster, fuel pressure control solenoid, fuel pressure low, fuel lift pump

2E00: Fuel quantity adjuster-(Posible Cause)-range/performance problem Mechanical fault, fuel quantity adjuster

Radera felkoder, start motorn, ta bort kontakten från Bränslemängd solenoiden (Fuel Quantity, på HT-pumpen) , och se om det går att varma motorn lite mera, motorn borde då låta mycket hårdare,
är det ingen skillnad så är solenoiden inte ok, eller det fattas tryck/flöde från tankpumpen.
Med kontakten borttagen så är det en fin anledning till att kolla eventuellt returflöde från HT-pumpen.
Dom nya felkoderna tyder på att den nya Bränslemängd solenoiden inte är ok, om det inte är en felkod som kommer från att du har testat motorn utan solenoiden inkopplat.

Radera felkoder

Mät trycket in till HT-pumpen med motorn igång, (så nära HT-pumpen som möjligt) varva och se om trycket sjunker mycket.
(Jag liter fortfarande inte på att pumpen i tanken klarar av jobbet)
Kolla alla returslangar och se hur flöde beter sig när varvtalet går upp.

Med motorn igång; Ta bort kabeln från Bränsletryck Solenoiden (hittas på Fuel Rail nära HT-pumpen) varva motorn, kolla tryck, sen returflöde från rail = 0

Se om motorn går att köra med en och en injektor urkopplat, och hur trycket beter sig då.


Låter motorn helt OK på tomgång (tänker på spridarna) , byt komplett HT-pump och rail-sensorer från en motor man vet är 100% OK.
Byt bränslefiltret på ny (gugga/metallskräp i filtret?) , lufta noggrant och radera felkoder innan start.
#1460906
Nu är allt bytt på den spridarna ht pumpen sensorer givare byggt en egen tank med ny pump direkt kopplad till ht pumpen kollat alla kablar bytt Styrdon o kollat alla relä som går att kolla ifall att. De finns inget annat att byta eller göra men problemet kvarstår hur man än gör eller vrider på det. De måste vara något annat som orsakar detta fel fast datorn misstar det på något sätt så den sätter felkoder på lågt bränsle tryck. Verkstaden har gjort allt dom kan. Dom vill inte längre ha med bilen o göra så tänker ta hem den o kolla själv. Men förslag på saker som orsakar detta vore till stor hjälp.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1461099
Kan det vara något fel i kabelstammen?
#1461104
Verkstaden har bytt massa kontakter o kollat alla kablar på den. Men dom verkade lite mer åt att de kan vara något i kablarna som orsakar det. Dom har sagt nu att de kan vara.... Väldigt mycket som är fixat utan framsteg.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]