Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ankan84
#1438019
Hej på er,
Det börjar bli dags för besiktning och jag fick en 1:a på besiktningen förra gången då mina strålkastare är risiga.
Jag ser att man kan köpa nya strålkastarglas, men har läst mig till att dessa inte med enkelhet kan bytas. Vad är lättast, jag kan tänka mig köpa nya glas på Mekonomen (1080:-), men om det är ett helvete att byta så skulle jag vilja ha andra alternativ. Vad är lättast, byta glas eller puts upp dom? Om de ska putsas så lämnar jag in den.

Har ni erfarenhet av detta?
Modell V70 -05 (plastglas).

Mvh
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1438053
ankan84 skrev:Hej på er,
Det börjar bli dags för besiktning och jag fick en 1:a på besiktningen förra gången då mina strålkastare är risiga.
Jag ser att man kan köpa nya strålkastarglas, men har läst mig till att dessa inte med enkelhet kan bytas. Vad är lättast, jag kan tänka mig köpa nya glas på Mekonomen (1080:-), men om det är ett helvete att byta så skulle jag vilja ha andra alternativ. Vad är lättast, byta glas eller puts upp dom? Om de ska putsas så lämnar jag in den.

Har ni erfarenhet av detta?
Modell V70 -05 (plastglas).
Det beror lite på om det är Halogen eller Xenon-strålkastare.

Med Halogen så renoverar man med slippapper och lack , eller byter till nya strålkastare.

Med Xenon så utgår som oftast byte till nya pga kostnaden, men det är inte rakt fram med renoveringen heller,
då många Xenon-strålkastare har "Xenon-skugga/sjukan" , ett matt fält på insidan av strålkastarglaset, går självklart inte att putsa bort från utsidan,
mycket svårt att få bra med polering vid att ta bort lamphållare osv, men inte omöjligt. (går att kapa strålkastaren i två delar, men mycket arbete)


Att byta (plast) glas på strålkastaren är lite jobbigt då dom är limmade med limmet från Hel___e: Permaseal
Men med några extra svärord i bakhand så är det inte omöjligt, och ger definitivt det bästa resultatet :-)


Användarvisningsbild
av jiha1968
#1438056
Ett tidigare projekt:

Xenonskugga
xenon_shaddow.jpg
xenon_shaddow.jpg (386.05 KiB) Visad 2150 gånger
Lite arbete
Xenon_work.jpg
Xenon_work.jpg (489.43 KiB) Visad 2150 gånger
Resultat
Xenon_Shaddow_result.jpg
Xenon_Shaddow_result.jpg (868.9 KiB) Visad 2150 gånger
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1438059
Ja,det var fint väder ;-) Har också kapat runt kanten på glaset i ett annat fall, men tycker det är lättare att svetsa plasten i lamphuset än glaset.
(Men Park.ljushållaren skapar lite svårigheter vid lamphus-metoden)
Jag rekommenderar på det starkaste att byta glasen till nya** om dom är drabbade med Xenon-sjukan,
men om tid och pengar inte räcker till;
gör ett försök på att polera glaset på insidan igenom hålet till Xenonlampan med t.ex lite Polytrol.

** Kolla skicket på reflektorn strax över xenonlampan innan ni byter glas, är inte reflektorn i gott skick, byt strålkastare...
S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]