Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ankan84
#1438093
Hej,
Tack för alla svar. Jag ska kolla igenom era länkade klipp. Går det att slipa så är detta lättast, annars kanske ett byte är på plats. Det finns många lyktor på bildesbasen såg jag.
av ankan84
#1438104
Hej igen, har ni något alternativ till lack/spray på svenska marknaden som ni tycker fungerar bra? Sprayen han använder i klippet finns inte i Sverige (vad jag kan se).
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1438123
vjohnj skrev:Mad vad plastsvetsar du?
Nyttar skrapplast från en annan strålkastare om glipan är så stor att det inte går att dra ihop den utan tillsatsmedel.
Jag är inte så noggrann med finish där, jobbar med en justerbar lödkolv, och satsar mest på att skapa fysisk styrka i skarven,
tätar med limmande fogmassa efteråt för säkerhets skuld.
Har man bättre utrustning så är det nog lite lättare att få bättre finish och soliditet i sammanfogningen,
men i det här fallet handlar det mest om att det hänger ihop och är tätad.

Jag kapar självklart inte strålkastaren i två om det går att få tag på nya glas till rätt tid, men om budgeten är smal och glasen inte har stora sprickor på utsidan eller är missfärgade (gula) , så är det i alla fall en möjlighet.



ankan84 skrev:Tänkte jag skulle försöka mig på att polera.
Lägg gärna upp en bild på strålkastarna så det går att se hur illa dom är.

Om polering eller slipning + lack inte ger önskad resultat,
går det alltid att byta glasen/strålkastaren efteråt.

Om du satsar på att lacka glasen medan dom står på bilen, dra plast över hela bilen, lackdimman lägger sig/fastnar över allt på bilen...
(jag rekommenderar att ta bort dom från bilen)
Dom flesta 2-komponent klarlackar kommer att fastna bra till det slipade glaset.
av Libbe
#1438990
ankan84 skrev: lör 27 mar 2021, 18:26 Hej på er,
Det börjar bli dags för besiktning och jag fick en 1:a på besiktningen förra gången då mina strålkastare är risiga.
Jag ser att man kan köpa nya strålkastarglas, men har läst mig till att dessa inte med enkelhet kan bytas. Vad är lättast, jag kan tänka mig köpa nya glas på Mekonomen (1080:-), men om det är ett helvete att byta så skulle jag vilja ha andra alternativ. Vad är lättast, byta glas eller puts upp dom? Om de ska putsas så lämnar jag in den.

Har ni erfarenhet av detta?
Modell V70 -05 (plastglas).

Mvh
Det här är en Volvo sjukdom på dessa strålkastare! Speciellt 05/06/07 Med Xenon strålkastare. Dom blir "Immiga" på Insidan* Och strålkastarna är ju limmade! :mad:

Är man riktigt duktig? Kan man Ta en Dremmel med kapskiva! Och på så sätt Byta till nya "PlastGlas"....
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1438992
ankan84 skrev:Tänkte jag skulle försöka mig på att polera.
UV beständig blank klarlack (för plast)

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1438994
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:
ankan84 skrev:Tänkte jag skulle försöka mig på att polera.
UV beständig blank klarlack (för plast)

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Kanske denna.

https://hlstore.com/sprayburkar/sprayla ... oss-400ml/

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Eller

https://spraycan.se/sv/artiklar/1k-klar ... -ml-2.html

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Volvosson
#1439031
När det gäller V70 05-08 med Xenon-Reflektor (Ej lins).
Problemet med slitaget/skuggan på insidan av glaset.

Byta glas är ju en möjlighet. Men det innebär mycket arbete.
Ny original strålkastare är en smidig lösning - Men svindyrt!

Eftersom problemet är så vanligt, finns det inte någon typ
av färdigrenoverade "utbytes" strålkastare att få tag i ?
V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag hade ju ett allvarligt mekaniskt fel på […]

Till att börja fattade jag ingenting. Det kop[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]