Sida 1 av 2
Service / kamremsbyte V70n 2005, vad ska bytas och vad bör det kosta (Uppsala)
Postat: fre 19 mar 2021, 09:54
av jlu
Säkert finns det trådar om detta, men jag hittade ingen klockren, så hoppas ni har tålamod med min fråga. Min 80 åriga far har en V70n sen massor med år, bilen är förvånansvärt fin och så här i corona och med farsans ålder så går bilen rätt få mil per år. Nu är det dags för service och brorsan hade bokat på nån volvo originalverkstad i Uppsala om ett par veckor (farsan vill att allt görs på auktoriserad verkstad, vilket iofs är vettigt och han vill själv undvika besöka verkstan så brorsan som bor närmast har tagit på sig det) och det skulle kosta runt 12500 och bilen har gått 23.500. Jag tycker det känns dyrt, jag har förstått att det är kamremsbyte, jag -hoppas- det är vattenpump och multirem och alla luftfilter, stift mm som ingår i detta. Jag har sett att Volvo gör reklam för "classicservice" vilket jag antar är enklare service med tillägg, men att då rek pris för en vanlig service är 2500, kamremsbyte 4300 - jag antar att slänger man på vattenpump (om det inte ingår som standard) och multirem, stift, kupe och luftfilter så lägger det på några tusen... Men... 12.500? Kan de vara så att de har en nivå priser på classicservice, och en annan nivå på de som bara "beställer"? Brorsan är inte den mest bilintresserade så jag tror inte han grottat ned sig i vad för service han har bokat.
Jag funderar på att kolla med en eller två andra auktoriserade verkstäder vad de tar för att förstå om den bokade är rätt ute i pris.
Jag vill också säkerställa att de i denna stora service verkligen byter allt som ska bytas, för min erfarenhet är att så inte alltid är fallet utan man måste vara lite aktiv för att byta även tex spännrullar, vattenpump etc. (aldrig kört volvo själv men från andra bilar är det min erfarenhet att verkstäderna i sin grundservice ofta inte byter de där billiga komponenterna som ska ha (men inte alltid har) längre livslängd än själva remmarna.
Bilen är till synes rostfri och snygg, välfungerande och farsan har inget intresse av att byta bil nån mer gång i livet. Så att tjäna en tusenlapp för servicen är inte det viktigaste, men det är onödigt att betala för mycket och framförallt om de inte byter allt (tex vattenpump) så därav vill jag förstå vad som borde göras och vad det borde kosta. Tack på förhand! :D
Re: Service / kamremsbyte V70n 2005, vad ska bytas och vad bör det kosta (Uppsala)
Postat: fre 19 mar 2021, 10:45
av jlu
Fick en offert från Bilia;
Det är en Volvo 6+ Service som ska utföras på din bil, i den ingår:
Byte av motorolja och oljefilter
Genomgång av bilens kontrollpunkter
Förlängning av Volvo Assistans med 1 år
Dessutom ska även nedan intervalltillägg utföras:
Byte av luftfilter
Byte av tändstift
Byte av kamrem
Volvo rekommenderar även att man byter bromsvätska vartannat år och då jag kan se att det inte utfördes förra året har jag räknat med det i priset.
Pris: 12092:-
servicen inklusive byte av tändstift och luftfilter 4608:-, Bromsvätskan kostar 1600:- och kamremsbytet går på 5884:-
Då ingår inte vattenpump.
Borde man inte byta multirem? Och bör man byta vattenpump?
Re: Service / kamremsbyte V70n 2005, vad ska bytas och vad bör det kosta (Uppsala)
Postat: fre 19 mar 2021, 11:41
av jlu
Frågade en till, som sa ca 10.500 inkl multirem men utan vattenpump, den tillkom om det behövdes med ca 2000:- Då har jag frågat de tre aukt som ligger rimligt nära till.
Den offert han själv fått var inkl vattenpump, kupefilter, luftfilter, tändstift och vanlig service förstås. Men inte multirem eller bromsvätska. 12.900:-
Det känns som den första offerten, på den verkstad som ligger bäst till och som han använt förut, ändå var i paritet med de andra.
Det var ju inte exakt samma innehåll i de olika, men det känns som att det med samma innehåll landat max nån tusenlapp upp eller ned..
Det kanske bara är att konstatera att det är en dyr service och att enda sättet att få ned den är att serva på mindre ort eller ej auktoriserad, men det är nog inte aktuellt.
Re: Service / kamremsbyte V70n 2005, vad ska bytas och vad bör det kosta (Uppsala)
Postat: fre 19 mar 2021, 13:38
av MickeM
Måste vara oerhört mycket billigare på en ej auktoriserad.
Det finns ju alls ingen vits på en så gammal bil. Ingen Goodwill kvar där inte.
Nästan alla av dem åldern servas med eftermarknadsdelar hur bra som helst.
Försök att övertyga fadern om det istället.
Begära offert kan du ju göra och ha svart på vitt.
Propsas det på märksverkstaden så får det väl bli det då.
Vattenpumpen är inte känd för krångel. Det var vissa eftermarknadspumpar med plastskovelhjul, och drabbade alla bilmärken.
Kamremsats, stift och övrig service är väl prio1.
Pumpen skadar dock absolut inte att byta.
Tidens tand gnager.
Multiremmen är lätt att byta efteråt annars, så det var väl skit samma. Den ser man också skicket på.
Re: Service / kamremsbyte V70n 2005, vad ska bytas och vad bör det kosta (Uppsala)
Postat: fre 19 mar 2021, 19:02
av Vojje
varför öht. göra en sådan operation vid 23500 mil...?
Re: Service / kamremsbyte V70n 2005, vad ska bytas och vad bör det kosta (Uppsala)
Postat: lör 20 mar 2021, 07:35
av JcN
Hej!
Bara kostnaden för byte av bromsvätska får mig att gråta. Man köper 1 liter på Biltema för runda 60:-. För att ta ett exempel. Ring/besök en fristående verkstad typ AD/Mekonomen/Autoexperten och få en offert, det är mitt förslag.
Vi gjorde våran kamremsservice på hos lokala AD för dryga 8000:- och Volvoverkstaden ville ha dryga 15000:-. Vattenpump samt aggregatrem, löphjul och spännare medräknat men utan bromsvätskebyte som de märkligt nog INTE har på serviceintervall enligt den volvomekanikern (V50 D3 classic)
// Jonas
Re: Service / kamremsbyte V70n 2005, vad ska bytas och vad bör det kosta (Uppsala)
Postat: lör 20 mar 2021, 10:58
av sura56
Jag gjorde en årsservice + kamrem och vattenpump på en AD-Bilverkstad på en 2004 V70 2.5T för 7500 Kr
Re: Service / kamremsbyte V70n 2005, vad ska bytas och vad bör det kosta (Uppsala)
Postat: lör 20 mar 2021, 20:49
av 144
Jag förstår inte varför det ska vara såna överpriser på just kamremsbyte, det kan ju inte ta särskilt lång tid för deras erfarna mekaniker så det måste vara att det är en sån grej som folk inte vågar göra själva?
Jag tycker det är kul att lära mig nya saker när jag mekar med bilar så jag bytte kamremmen och vattenpumpen själv på min 2.5T som är den svåraste modellen att byta på.
Kamlåsningssats:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000038107 -899kr (jag har för mig att den bara kostade 700kr när jag köpte min)
Sats med kamrem, löphjul, spännare och vattenpump:
https://www.autodoc.se/gates/7023422 -1161kr
Glykol ca. 150kr
Totalt 2210kr.
Re: Service / kamremsbyte V70n 2005, vad ska bytas och vad bör det kosta (Uppsala)
Postat: sön 21 mar 2021, 08:58
av Bempo
Jag brukar lämna ny eller nyare bilar till auktoriserad verkstad för service men när de fått några år på nacken, som jag anser en 16 år gammal V70 har, då lämnar jag dem på lokal oberoende verkstad som är vana att jobba med just dessa äldre bilar. Och det blir billigare än hos Volvo men det är kvaliten på deras jobb som är avgörande för mig och att jag kan få samma mekaniker hela tiden.
Re: Service / kamremsbyte V70n 2005, vad ska bytas och vad bör det kosta (Uppsala)
Postat: sön 21 mar 2021, 10:44
av sicnarf
Var bor din pappa? Kanske kan vi tipsa om billigare likvärdiga verkstäder.