Sida 1 av 2

Höga CO-värden vs vevhusventilation V70 2.4 -04

Postat: sön 14 mar 2021, 14:16
av jagälskarpv
Fick dessa värden på besiktningen och blev iunderkänd på båda CO-halterna:
CO 2500: 0,5 (0,2)
CO: 0,5 (0,3)
Lambda: 0,99 (0,96-1,04)
HC: 113 (200)

Jag har förstått att en trolig orsak är problem med vevhusventilationen.
Kollade under huven och konstaterade följande:
1. inget märkbart undertryck i oljepåfyllningslock eller oljesticka som jag läst är indikation på igensatt vevhusventilation. Dock funderar jag på om mitt problem kan vara att inget undertryck kan skapas genom det jag skriver nedan:
2. En tunn slang hade tom hoppat av insuget (bilden 1) pga att den mjuka/tätande slangen mellan metallnippeln och hårda tunna slangen var upplöst. Förstår att det inte är som det ska vara...Är det troligt/risk att den tunna hårda slangen är igensatt eller ej? Reservdelsnr eller dimensioner på "gummimuffen"?
3. Bredvid finns en tjockare slang som var "platt mitt på" (bilden 2) och man känner hur det pulserar i den när motorn går på tomgång. Förstår att den behöver bytas och tänker att det gör att det kanske inte blir något undertryck i vevhusventilatonen, men vet inte? Någon som vet reservdelsnr eller dimension och längd? River man bort delarna mot luftfiltret för att komma åt andra änden av slangen, känner "en klump" där den verkar verkar sitta fast.
4. Tunna slangen i (2) går till luftfiltret där det även går in en andra tunn slang (bilden 3). Var går den? Bör man kolla dess andra ände och är det risk att slangen är igensatt?
5. Hur höga låga odds på att det är detta som är mina CO-problem?

Re: Höga CO-värden vs vevhusventilation V70 2.4 -04

Postat: sön 14 mar 2021, 14:22
av frasse4
Var bilen riktigt varmkörd innan besiktningen?

Re: Höga CO-värden vs vevhusventilation V70 2.4 -04

Postat: sön 14 mar 2021, 16:06
av jagälskarpv
Ja, hade åkt 4 mil innan. Hann dock inte tanka E85 som jag brukar göra..

Re: Höga CO-värden vs vevhusventilation V70 2.4 -04

Postat: sön 14 mar 2021, 16:26
av sicnarf
Min gamla har gått 33 tusen mil. Jag har bara 6 km till min besiktning. Bilen står still 30 min kanske innan min tur kommer. Ändå har jag bra värden. Så dina problem måste vara något annat än kall motor efter 4 mils körning.

Re: Höga CO-värden vs vevhusventilation V70 2.4 -04

Postat: sön 14 mar 2021, 16:49
av frasse4
Drar den någon olja?

Re: Höga CO-värden vs vevhusventilation V70 2.4 -04

Postat: sön 14 mar 2021, 17:34
av sicnarf
Byt olja, filter, luftfilter, tändstift och besikta bilen sedan är min tips.

Re: Höga CO-värden vs vevhusventilation V70 2.4 -04

Postat: sön 14 mar 2021, 17:36
av sicnarf
Här kan du läsa och lära dig lite om avgaser: https://www.sunmaskin.se/utbildning/sun-avgasskola/

Re: Höga CO-värden vs vevhusventilation V70 2.4 -04

Postat: sön 14 mar 2021, 18:39
av jagälskarpv
Drar inte påtagligt med olja

Re: Höga CO-värden vs vevhusventilation V70 2.4 -04

Postat: sön 14 mar 2021, 23:52
av v70t4y2000
Nummer 1:
Se till att alla Vakuumslangar är hela o inte läcker samt att det inte är stopp där du kopplar in dem.

Re: Höga CO-värden vs vevhusventilation V70 2.4 -04

Postat: sön 14 mar 2021, 23:53
av Erik Å
Dålig förbränning.. Slitna tändstift? Dålig kompression?
Tänk på att lambda-värdet är medelvärdet för alla fem cylindrarna. Så in princip kan nån cylinder gå fett och de andra magert och lambda kommer att se ganska okej ut trots att förbränningen blir halvdan. T.ex. pga ingensatta insprutare..
Kan ju vara läge att ta ur stiften och titta om något utmärker sig med mer sot än de andra.
Sen diskuteras det hur avgasläckage innan katten påverkar avgasvärdena, har inte riktigt koll på det. Men då luras i alla fall lambdaregleringen att ställa in fel bränsleblandning.