- sön 14 mar 2021, 14:16
#1435727
Fick dessa värden på besiktningen och blev iunderkänd på båda CO-halterna:
CO 2500: 0,5 (0,2)
CO: 0,5 (0,3)
Lambda: 0,99 (0,96-1,04)
HC: 113 (200)
Jag har förstått att en trolig orsak är problem med vevhusventilationen.
Kollade under huven och konstaterade följande:
1. inget märkbart undertryck i oljepåfyllningslock eller oljesticka som jag läst är indikation på igensatt vevhusventilation. Dock funderar jag på om mitt problem kan vara att inget undertryck kan skapas genom det jag skriver nedan:
2. En tunn slang hade tom hoppat av insuget (bilden 1) pga att den mjuka/tätande slangen mellan metallnippeln och hårda tunna slangen var upplöst. Förstår att det inte är som det ska vara...Är det troligt/risk att den tunna hårda slangen är igensatt eller ej? Reservdelsnr eller dimensioner på "gummimuffen"?
3. Bredvid finns en tjockare slang som var "platt mitt på" (bilden 2) och man känner hur det pulserar i den när motorn går på tomgång. Förstår att den behöver bytas och tänker att det gör att det kanske inte blir något undertryck i vevhusventilatonen, men vet inte? Någon som vet reservdelsnr eller dimension och längd? River man bort delarna mot luftfiltret för att komma åt andra änden av slangen, känner "en klump" där den verkar verkar sitta fast.
4. Tunna slangen i (2) går till luftfiltret där det även går in en andra tunn slang (bilden 3). Var går den? Bör man kolla dess andra ände och är det risk att slangen är igensatt?
5. Hur höga låga odds på att det är detta som är mina CO-problem?
CO 2500: 0,5 (0,2)
CO: 0,5 (0,3)
Lambda: 0,99 (0,96-1,04)
HC: 113 (200)
Jag har förstått att en trolig orsak är problem med vevhusventilationen.
Kollade under huven och konstaterade följande:
1. inget märkbart undertryck i oljepåfyllningslock eller oljesticka som jag läst är indikation på igensatt vevhusventilation. Dock funderar jag på om mitt problem kan vara att inget undertryck kan skapas genom det jag skriver nedan:
2. En tunn slang hade tom hoppat av insuget (bilden 1) pga att den mjuka/tätande slangen mellan metallnippeln och hårda tunna slangen var upplöst. Förstår att det inte är som det ska vara...Är det troligt/risk att den tunna hårda slangen är igensatt eller ej? Reservdelsnr eller dimensioner på "gummimuffen"?
3. Bredvid finns en tjockare slang som var "platt mitt på" (bilden 2) och man känner hur det pulserar i den när motorn går på tomgång. Förstår att den behöver bytas och tänker att det gör att det kanske inte blir något undertryck i vevhusventilatonen, men vet inte? Någon som vet reservdelsnr eller dimension och längd? River man bort delarna mot luftfiltret för att komma åt andra änden av slangen, känner "en klump" där den verkar verkar sitta fast.
4. Tunna slangen i (2) går till luftfiltret där det även går in en andra tunn slang (bilden 3). Var går den? Bör man kolla dess andra ände och är det risk att slangen är igensatt?
5. Hur höga låga odds på att det är detta som är mina CO-problem?
Bilagor
V70_2400_-04.JPG (97.6 KiB) Visad 1107 gånger
V70_2400_Tunn-slang_-04.JPG (41.19 KiB) Visad 1107 gånger