Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1435678
Hej!
Jag har hållit på med min bil bra länge nu.
När värmaren går så blir det tryck i kylsystemet.
Kör jag inte värmaren så är det inget tryck dagen efter.
Kör jag värmaren så har jag tryck och vattnet sjunkit i expansionskärlet dagen efter.
Öppnar jag locket så kommer vattnet tillbaka till samma nivå.

Jag har trycksatt med mätare både varm o kall motor.
Jag har spolat värmepaketet
Jag har bytt cirkulationspump till värmaren
Jag har bytt värmeväxlare i värmaren och oringen runt tempgivaren.
Jag har kollat överallt efter läkage
Jag har bytt locket till expansionskärlet

Vad missar jag?
Är det nån som har flödesschema för kylsystemet på min v70 2,4d 2007?

Stort tack för hjälp!
Senast redigerad av 1 Fredrikmehlin, redigerad totalt 0 gånger.
#1436025
Nä det har jag väl egentligen inte gjort.
Nu har jag dragit säkringen och kört fram o tebax till jobbet 8mil.
Det var - 3 och motorn gick inte upp i 90 grader.

Ska kolla om det finns tryck kvar nu på morgonen.
Är det inte det så uppstår felet fortfarande bara när värmaren går.
Men för att vara extra säker så kan jag köra värmaren en timme och låta bilen kallna tills imorgon.

I onsdags förra veckan var det - 16 och då gick värmaren både till jobbet och hem.
Då hade jag väldigt högt tryck på torsdagsmorgonen.

Är ditt fel åtgärdat?
#1436043
Bilen hade inget tryck efter 8mil.
Nu testar jag att köra värmaren en timme utan att starta bilen och kollar ikväll när jag kommer hem ifrån jobbet.

Någon som har varit med om att tempgivaren i värmaren har varit trasig?

Kom på att jag har ju bytt termostathus också.
Och kylaren fast det var inte pga utav detta felet utan en skada.
#1436050
är det egentligen ett "fel"?
kallt vatten som värms upp expanderar och således bildas ett övertryck i systemet, kylsystemet ska ha ett visst övertryck för att fungera bra.
blir det för högt tryck så släpper övertrycksventilen ut lite luft.
lik väl att när vattnet sen svalnar så junker nivån och trycket minskar, blir trycket för lågt så släpper ventilen i locket in lite luft.
hur mycket tryck har du mätt upp till?
#1436117
De bilar jag ägt tidigare har systemet varit tryckfritt när systemet kallnar.

Felet som blir är att nivån är bra när bilen är kall och trycket är utsläppt sedan kör jag bilen med värmare nån dag och då trycksätts systemet och nivån på vattnet i expansionskärlet blir så lågt att bilen larmar på låg kylvatten nivå stanna bilen.
Speciellt om man startar den kall.
För då är nivån ännu lägre och trycket ligger kvar.
Och nivån är fysiskt lägre också det är inte givarspök.

Så har inte denna bilen betett sig innan.

Jag har inte uppmätt tryck men det skulle jag kunna göra, har utrustning för att trycksätta kylsystemet.
#1436326
När man kör värmaren ökar vattnet i volym och det uppstår ett tryck, detta är helt normalt. Men kylsystemet är ju slutet så när allt svalnat av så återgår allt till utgångsläget dvs inget tryck.
Fredrikmehlin skrev:Det kommer vatten ur slangen som går ifrån kylaren.
Den lilla 8-10mm slangen
Vad menas med detta? Den tunna slangen går mellan kylaren och expansionskärlet och skall inte läcka. Kylsystemet måste vara helt tätt och blir trycket onormalt högt skall locket på expansionskärlet släppa ur övertrycket.
#1436389
Ja precis.
Men när jag öppnar locket efter bilen har svalnat så har jag tryck kvar.
Körde värmaren vid kl 12 och kom hem från jobbet kl 23 utan att rört bilen mer än bara starta värmaren och låtit den gå en timme så fanns det tryck kvar.

När jag öppnar locket efter körd värmare så kommer vattnet tillbaka ifrån den lilla slangen som är högst upp på expansionskärlet samtidigt som trycket släpps ut ifrån att jag öppnar locket.
Dvs inget läkage.
Locket skruvas upp och trycket släpps ut då kommer det vatten från lilla slangen. (kallt system).
#1436477
kollade mon häromkvällen då den var kall och då var det lite tryck kvar och nivån låg precis på minstrecket.
på morgonen efter c:a 45 min värmare så hade nivån stigit med c:a 1 cm.
den lilla tunna slangen är en urlutningsslang för ev luftfickor mm, ger även lite cirkulation innan termostaten öppnat ( tror jag)

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]