Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1436543
Det låter ju mer normalt.
Jag tappar 3-4cm vatten i expansionskärlet efter en timmes körning och när jag öppnar när den är kall rusar allt tillbaka.

Jag har köpt en tempgivare och tänker byta den som sitter i kablaget och är instoppad i värmeväxlaren på dieselvärmaren.

Nån annan ide vad som kan vara fel?
#1436581
Den vanligaste orsaken till kvarvarande trycksättning av kylsystemet är att avgaser kommer in via felaktig topplockspackning eller spricka i EGR kylaren. Motorn jobbar ju med väldigt höga tryck så det måste vara 100% tätt mellan cylindrar och kylsystem.

Dieselvärmaren däremot arbetar vid vanligt atmosfärstryck och spricka i denna orsakar vanligtvis att kylvätska tränger in i brännkammaren och sedan försvinner ut i avgasröret. Således blir det kylvätskeförlust utan kvarvarande trycksättning. Om dieselvärmaren kokar pga. dålig cirkulation borde ångan kondensera efter att värmaren slås från och inte skapa kvarvarande tryck.

Men det heter ju att ingenting är omöjligt och det skall bli intressant att se vart denna felsökning tar vägen...
#1436854
Men jag står fortfarande fast vid att det inte är nånting fel på motorn med kringutrustning.
Den trycksätter ju inte kylsystemet när motorn används utan dieselvärmaren.

Nu har jag bytt tempgivare i värmaren, gamla givaren såg hemsk ut.
Men mätte inte jättefel, ca 5-10 grader för mycket 20-60 grader.
Så skeptisk på att givaren hade nån inverkan.

Tog bort kylaren och började kolla på den och det enda jag egentligen kom fram till var att när jag blåste i slangen 8-10mm slangen som går från kylaren till expansionskärlet så inbillar jag mig att den var tät.
Men efter lite mer blåstning så släppte det.

Nu har bilen gått en timme med värmaren.
Spänningen är olidlig.

Nästa steg tror jag är att köra värmaren med slangar i en hink i en timme och om det ser bra ut så koppla på slang ut ur värmepaketet ned i en hink o också en timme.
Eller har ni nån ide?
#1525866
Det har tagit tid och felet blev bara värre och värre.
Det slutade med att jag gjorde en omfattande felsökning och satt dit ett expansionskärl efter värmaren så jag kunde köra den under tryck, helt otroligt.
Den "nya" värmeväxlaren är trasig.

Min analys är att det har varit en liten spricka i den nya värmeväxlaren som köptes på Volvo och sedan har sprickan växt i takt med att problemet blivit värre.

Jag kan tipsa om https://www.autosahkotyotahonen.fi/ardic-lammittimet/
Som verkar renovera dessa värmeväxlare, mycket billigare än volvo.

Nåja om nån läser detta och har samma problem.
Så sätt dit ett expansionskärl från en snöskoter i felsökningssyfte med två lika stora anslutningar en på utgående ifrån värmaren sen kopplar du expansionskärlet till värmepaketet.
Jag såg inga bubblor när jag bara körde i hink, men när det blev lite tryck i slutet system då bubblade det väldigt mycket i expansionskärlet som jag monterat dit på sidan.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]