Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ollesbil
#1434370
Hej.
Denna frågan har säkert varit med i forumet tidigare.
Oljan i min automatlåda är röd och verkar var av typ ATF . Transissionsoljan som Volvo rekommenderar till
automatlådor har följande beteckning VO 1161838 och är grön !
Jag vet att det finns likvärdiga och billigare oljor , men vill helst ha original
Jag tänkte tappa av oljan (det som går) och upprepa proceduren 3x och köra en kort sträcka mellan varje byte,
Det verkar vara ett enkelt sätt men inte så billigt att nästan få all olja utbytt.
Är det något som jag bör tänka på i samband med detta.
Ollesbil
av lennart lundberg
#1434395
Hej!

Skriv gärna vilken Volvo modell du har och årsmodell så får du säkert ett vettigt svar.

Lennart
av KalleJ
#1434407
Det är en Toyota, Aisin Warner låda.
Ska vara (Mobil) JWS3309 eller (Toyota) Type T-IV certifierad olja till den lådan. Färgen har väldigt liten betydelse.
Varför Volvo kör annat har jag ingen aning om.
av Ollesbil
#1434417
Ok.
Det känns lite konstigt att de har bytt färg på oljan. Kan man ändå säga att det är exakt samma olja som de fyllde i växellådan när bilen var ny....
Ollesbil
av lennart lundberg
#1434421
Om det är en ”AW 55-50/51” automat, borde du ha en olja som har betäckningen JWS 3309 och är röd.
Finns även på OKQ8 ”Q8 Auto JK” och på Swedol.

Lennart
av Ollesbil
#1434439
Tack för svaren.
Då är frågan om man ska köpa Volvos gröna transmissionsolja för 230kr/l eller Mobils röda motsvarighet för 130kr/l.
För övrigt finns det några fallgropar med att byta
Lite olja i flera steg som jag beskriver ovan.
Ollesbil
av lennart lundberg
#1434443
Denna låda är enligt uppgift känslig och ska ha rätt olja. Valet av olja är upp till dig.

Lennart
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]