Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mil528
#1433989
... Får jag meddelande om efter att ha kört några kilometer. Kollar oljenivån och den ligger på maxstrecket på stickan. (Kall motor)
Felkodsläsaren säger Ecm-540a "oljekvalitetssensor felaktig signal".
Finns inte så mycket info på nätet om detta men kan det vara något annat än oljenivågivaren som sitter i botten av tråget?
När jag köpte bilen i höstas noterade jag att nivån låg ca 5mm över max på stickan.
Fyller jag på mer olja kanske varningen försvinner men det känns inte rätt.

Bilen är en v70n-06.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av MickeM
#1433991
Varnar den för nivå, fast det bevisligen finns olja över larmnivå så är det givaren.
Inte helt ovanligt fel, tror jag.

Men, hellre fel åt det hållet, än åt andra...
av MickeM
#1433995
Max på stickan med kall motor är helt ok.

Kan bilen ha lutat lite när den var över max?

Oavsett så skulle det inte tända varning om LÅG nivå.
av SubMarine
#1434006
Ganska standard vid felhantering att man t.ex. varnar för en för låg nivå om en givare blir dålig och man inte har någon annan givare att utgå ifrån. Då undviker man att föraren kör tomt på olja om han helt litar på att varningen ska komma och inte tittar på stickan regelbundet.
av Tybbe
#1434172
Det där problemet hade jag också får några år sedan och då växlade vädret väldigt mycket från plusgrader till minusgrader. Sen när vädret stabiliserat sig med lite kallare väder så försvann problemet.
av AnteP
#1434284
Samma problem för mig, allra helst vid väderomslag eller fuktigt/regnväder.

Dock har jag ingen felkod på den.

Plockade ur givaren och rengjorde när jag bytte olja förra sommaren men blev inte bättre för det.
Tycker givaren kostar väl mycket så jag kollar oljan på stickan lite tätare istället.

Men larmet är störande..
Växlar ibland under färd mellan gult och rött för att sedan försvinna.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]