Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersbas
#1436679
Alldeles nyss upptäcktes att armen till virvelspjället hade ramlat bort, virvelspjället har inte funkat ordentligt sen jag köpte bilen 2012... I alla fall, om armen saknas då läcker det ut luft till turbon där så det måste fixas. Vi tänker inte lyfta spridarna och allt det där, utan det blir nån slags bonnatätning
Då till frågan, finns det nåt ”bästa läge” för själva spjället nu när det ändå grejas med det? Bilen har gått klockrent hela tiden, så det kanske är bäst att låta det vara som det är
av andersbas
#1436691
Bra fråga, jag har tyvärr ingen aning....
Haha, ja, det här bytet av delar hör sannerligen inte till vanligheterna, han är oerhört frustrerad!
Nu har jag övertalat honom att ta helg, så ska vi beställa en ny arm till virvelspjället på måndag, trycka dit den och hoppas att det tätas och turbon hoppar igång.
Läckaget är tydligen i den röda ringen på bilden.
IMG_5103.JPG
IMG_5103.JPG (207.5 KiB) Visad 182 gånger
av mange240
#1436702
andersbas skrev: fre 19 mar 2021, 19:31 Bra fråga, jag har tyvärr ingen aning....
Haha, ja, det här bytet av delar hör sannerligen inte till vanligheterna, han är oerhört frustrerad!
Nu har jag övertalat honom att ta helg, så ska vi beställa en ny arm till virvelspjället på måndag, trycka dit den och hoppas att det tätas och turbon hoppar igång.
Läckaget är tydligen i den röda ringen på bilden.IMG_5103.JPG
Jag är verkligen nyfiken på hur han kommit fram till att laddtrycksgivaren fungerar felfritt. Den skulle jag nog undersöka en gång till innan de byts något mer :nerd:
av andersbas
#1436705
Optimeringskillen har läst ut realtidsdata under körning och han hävdar att bilen begär turbotryck, men får inget. Han sa nåt om att turbon laddar runt 5%...

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]