Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rudolfroffe
#1432649
Har felkod ECM-400A. Canister Purge Valve.

Åkte till lokala Volvohandlaren för att fråga pris på prylen.
Runt en trehundring.
Fine - beställ en åt mig!

Nja, det finns tydligen två varianter. Åhå. Jag får väl plocka loss prylen och kolla vilken typ jag har på bilen.

Hittar den inte... Har letat bilder på webben - men inte fasiken hittar jag ventilen.
Skall sitta på fläktkåpan vid vänstra lyset, trodde Volvokillen...
Haynes skriver inte et ord om det här.

En S80 -04. Ej turbo.

HAR JAG INGEN SÅDAN VENTIL? Men en sådan felkod har jag!

Hjälp!

Det var slangen under bilen som delat på sig.. Tryckte ihop skarven, raderade felkoden, och... tadaa. Löst!
Senast redigerad av 1 Rudolfroffe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1432666
Rudolfroffe skrev:Har felkod ECM-400A. Canister Purge Valve.
- - -
HAR JAG INGEN SÅDAN VENTIL? Men en sådan felkod har jag!!
Om den inte står på fläktkåpan som på tidigare bilar, hittar du den under insuget, nära startmotorn.
Följ det svarta plaströret (som någon tror är ett returrör) som går parallellt med bränsleröret på subframe och upp till motorn.
av Rudolfroffe
#1432681
jiha1968 skrev: lör 27 feb 2021, 21:22
Rudolfroffe skrev:Har felkod ECM-400A. Canister Purge Valve.
- - -
HAR JAG INGEN SÅDAN VENTIL? Men en sådan felkod har jag!!
Om den inte står på fläktkåpan som på tidigare bilar, hittar du den under insuget, nära startmotorn.
Följ det svarta plaströret (som någon tror är ett returrör) som går parallellt med bränsleröret på subframe och upp till motorn.
Aha, jag kollar!
av Rudolfroffe
#1432865
jiha1968 skrev: lör 27 feb 2021, 21:22
Rudolfroffe skrev:Har felkod ECM-400A. Canister Purge Valve.
- - -
HAR JAG INGEN SÅDAN VENTIL? Men en sådan felkod har jag!!
Om den inte står på fläktkåpan som på tidigare bilar, hittar du den under insuget, nära startmotorn.
Följ det svarta plaströret (som någon tror är ett returrör) som går parallellt med bränsleröret på subframe och upp till motorn.
Nu hittade jag ventilen, men hur fn sitter den fast? Drog lite lätt i den och den fjädrade en aning, som om den sitter fast i en gummislang. Ingen skruv?
Det sitter nästen helt utom synhåll...
av Bror1777
#1432868
Den hänger på en krok om du drar den rätt hårt till höger så lossnar den. använd gärna siliconspray eller wd 40 likande så blir det lättare. Rätt bökigt men man kan ta bort luftburken och spjällhuset så kommer man åt lättare ... kolla även på slangen till insuget att inte det är trasigt ..

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]