Sida 1 av 5

Oljeläckage kamremssidan.

Postat: sön 21 feb 2021, 08:38
av Volvo75
Hej
Har en XC70 2004. Har gått ca 26000. Är i bra skick men har börjat få problem med oljeläckage.
Är ingen mekaniker men har inte tummen mitt i handen.
Har lossat alla kåpor runt kamremmen och gjort rent.
När jag vrider kamaxeldrevet medsols så efter ett halvt varv så buktar bakre vvt drevet utåt och sedan in igen.
Ska det vara så?
Detta glappade märks inte av när motorn körs, verkar då som kamremmen pressar drevet inåt.
Misstänker att drevet behöver bytas. Svårt att göra själv?
Har tolkar för att låsa alla drev.
Hjälp mottages tacksamt

Re: Oljeläckage kamremssidan.

Postat: sön 21 feb 2021, 08:52
av Andis
Vevhusventilation rengjord? Annars skulle jag börja med det innan fortsatt mek med packboxar.

Re: Oljeläckage kamremssidan.

Postat: sön 21 feb 2021, 09:32
av Volvo75
Verkar ej vara vevhusventilationen då test påvisar bra sug. Men just att drevet flyttar sig kraftigt utåt vid rotation.

Re: Oljeläckage kamremssidan.

Postat: sön 21 feb 2021, 12:16
av selec

Re: Oljeläckage kamremssidan.

Postat: sön 21 feb 2021, 13:47
av Volvo75
Tack.

Re: Oljeläckage kamremssidan.

Postat: sön 21 feb 2021, 13:49
av Volvo75
Trots att markeringarna är rätt så verkar det helt off på baksidan.
Vågar man verkligen lossa remmen och korrigera fö att få dit tolken?

Re: Oljeläckage kamremssidan.

Postat: sön 21 feb 2021, 13:55
av Volvo75
Den bakre ska upp, den främre ner...
Sedan ska den lilla platta ligga klossen ligga an mot blocket överst.
Kan detta bli rätt?
Lite orolig nu... någon som vet?

Re: Oljeläckage kamremssidan.

Postat: sön 21 feb 2021, 14:01
av Volvo75
Så här far off är det

Re: Oljeläckage kamremssidan.

Postat: sön 21 feb 2021, 14:14
av Storfot
Står vevaxeln rätt?
Har du dragit runt motorn åt rätt håll?

Re: Oljeläckage kamremssidan.

Postat: sön 21 feb 2021, 14:35
av SubMarine
Har för mig jag läst i någon manual att man ska vrida motorn några grader förbi nolläget och sedan motsols tillbaka till 0 igen för att få kamaxeln att linjera upp i bakkant. Det är ett visst "spel" i VVT-dreven. Men som jag minns är det olika beroende på vilket motornummer man har.