Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo75
#1431315
Hej
Har en XC70 2004. Har gått ca 26000. Är i bra skick men har börjat få problem med oljeläckage.
Är ingen mekaniker men har inte tummen mitt i handen.
Har lossat alla kåpor runt kamremmen och gjort rent.
När jag vrider kamaxeldrevet medsols så efter ett halvt varv så buktar bakre vvt drevet utåt och sedan in igen.
Ska det vara så?
Detta glappade märks inte av när motorn körs, verkar då som kamremmen pressar drevet inåt.
Misstänker att drevet behöver bytas. Svårt att göra själv?
Har tolkar för att låsa alla drev.
Hjälp mottages tacksamt
av Volvo75
#1431381
Trots att markeringarna är rätt så verkar det helt off på baksidan.
Vågar man verkligen lossa remmen och korrigera fö att få dit tolken?
Bilagor
6E48AE78-E43D-4B79-9DD3-9C506736CBD7.jpeg
6E48AE78-E43D-4B79-9DD3-9C506736CBD7.jpeg (58.86 KiB) Visad 1683 gånger
FC076243-16C2-4840-BB05-0547FA1BB1B6.jpeg
FC076243-16C2-4840-BB05-0547FA1BB1B6.jpeg (86.7 KiB) Visad 1683 gånger
av Volvo75
#1431383
Den bakre ska upp, den främre ner...
Sedan ska den lilla platta ligga klossen ligga an mot blocket överst.
Kan detta bli rätt?
Lite orolig nu... någon som vet?
av SubMarine
#1431400
Har för mig jag läst i någon manual att man ska vrida motorn några grader förbi nolläget och sedan motsols tillbaka till 0 igen för att få kamaxeln att linjera upp i bakkant. Det är ett visst "spel" i VVT-dreven. Men som jag minns är det olika beroende på vilket motornummer man har.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]