Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1429771
Jag ska köra 20mil enkel resa i morgon så jag gjorde en genomgång av bilen så allt var okej, när jag skulle kolla oljan visade det sig att oljestickan var upptryckt mot huven och lite oljestänk runtomkring, den var dessutom fastfrusen i röret så handtaget gick sönder när jag drog i det. :party:

Stickan satt ordentligt fastfrusen och gick inte ens att dra ut med tång, den släppte först efter att jag låtit motorn gå på tomgång några minuter.

Jag antar att slangen mellan toppen och oljefällan samt anslutningen mellan oljefälla och block måste bytas, sen har jag även läst här om att man ska ta ner oljetråget och rensa nån kanal?

Kan jag köra med bilen utan oljesticka så länge utan risk för att olja trycks ut genom packboxar?
Jag vet inte hur länge jag har kört med stickan uppe, det var över en vecka sen jag kollade under huven sist och det var inte jättemycket oljestänk.

Bilen står i varmgarage nu, jag tänkte gå ut och blåsa försiktigt med tryckluft i slangen när den har tinat lite mer.
Senast redigerad av 1 144, redigerad totalt 0 gånger.
av Andis
#1429772
Det kritiska röret som det blir stopp i sitter mellan insuget och övre slangen på vevhusfällan (svarta burken på motorn). För komma åt det behöver du ta ut generatorn då bajonett bulten som går till detta rör annars tar i generatorn. Detta rör är mycket tunt invändigt med en plastnippel in i gummislangen som har en diameter invändigt på endast 2 mm. Detta rör behöver du ta ut och blåsa rent.

På min har jag dimensionerart upp detta rör till lite grövre och satt en nippel med 4 mm håll invändigt. Då får man ett rejält sug i oljelocket så man både hör och känner hur det suger fast när motorn är igång. Inga problem med olja som trycker ut någonstanns trotts 33.500 mil.

Har bilder någonstanns kan se om jag hittar dom om du vill se bilder.
av Andis
#1429774
Troligen inte. Men stora problemet är den lilla slangen mellan insug och oljefällan du ser den om du tittar in mellan generatorn och insuget
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.
av Andis
#1429776
Får inte upp någon bild på ditt autodoc inlägg. Nippeln i plast till detta rör kan gå sönder lika som plastnippeln ut från bajonett bulten i insugget. Kanske någon av dessa som autodoc säljer inte fel ha i reserv vid detta jobb.
Användarvisningsbild
av 144
#1429786
Jag gav upp så fort jag kikade på generatorn, är det verkligen så här mycket jobb att ta bort den?

Då är det ju enklare att ta bort insugsgrenröret?
av Andis
#1429788
Nej det tycker jag inte det är men tyvärr är det ganska bökigt därav dyrt göra detta på verkstaden.

Rekomenderar volvos verktyg art nr 9997109 för enkelt kunna ta bort fläktremmen. Sen blir det mycket enklare ta bort generatorn. Bara den är borta går allt enkelt.

Väldigt viktigt göra rent detta rör. Är det som står specat i Volvos eget service program för rengöring av vevhusventilation var 8000 mil.
Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]