Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1429751
Hej gott folk, hoppas allt är väl med er.

Sedan jag råkade ut för en misstänkt ispropp i vevhusventilationen (bolmade vit rök samt tryckt olja ifrån turbon)
i fredags så överväger jag att göra mig av med bilen.

Ovanpå det så skall en ABS-krans+givare bytas. Även en termostat som strular. Nedre rattaxelknuten kärvar också (trög styrning). DIM:en har även visat tecken på att bråka genom att trippen reset:ar sporadiskt vid start. Har tid bokad hos verkstaden på Onsdag. Som grädde på moset är bilen besiktigad månaden ut.

I nuläget när jag tveksam till om jag är villig att lägga mer pengar på bilen och istället försöka hitta något annat.

Jag skaffade bilen i Augusti 2016. Då hade den gått ca. 25 500 mil. I skrivande stund närmar den sig 32 000mil.

Då resonerade jag som så att kan den gå 2 år så ska jag vara nöjd. Gav 21 000 för den. 4½ år senare borde det väl vara rätt så självklart vad som ska göras tänker ni?

Ändå känns det vemodigt att göra sig av med bilen. Trots att det lär kosta mer än det smakar att åtgärda bristerna.

Bilen ifråga är en S60 2.4T 2003 med nästan 32 000 mil på mätaren.

Har tittat på blocket efter en ersättare. Såg en V70 2.5T med 17 000 mil på mätaren av årsmodell 2004 som jag blev intresserad av. Inte varit intresserad av kombi tidigare. Men det kan vara rätt bra trots allt. Måste vara åldern 😉.

Jag kanske redan har svarat på min egen fråga. Men vad hade ni gjort? När är det dags att släppa taget?
Har ni själva varit i denna sitsen?

Tack på förhand :-)
#1429754
Har själv varit i sitsen när man har en bil som kostar mer att reparera än vad den egentligen är värd. Och då har jag bytt till nyare modell. Sen kan man ju aldrig vara säker på att det blir problemfritt heller. En rätt gammal bil med 17000 mil på mätaren kan ställa till med väldigt mycket problem...särskilt om man är i den sitsen att man måste lämna in den för alla reparationer.
Kan man göra det mesta själv så kan det ju vara värt det.
Nu så har jag kommit i sådan ålder att jag hellre amorterar än reparerar. Därför har jag bilar tills de gått Max 10.000 mil och inte är så många år.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1429757
Petterlundstrom skrev: sön 14 feb 2021, 11:27 Har själv varit i sitsen när man har en bil som kostar mer att reparera än vad den egentligen är värd. Och då har jag bytt till nyare modell. Sen kan man ju aldrig vara säker på att det blir problemfritt heller. En rätt gammal bil med 17000 mil på mätaren kan ställa till med väldigt mycket problem...särskilt om man är i den sitsen att man måste lämna in den för alla reparationer.
Kan man göra det mesta själv så kan det ju vara värt det.
Nu så har jag kommit i sådan ålder att jag hellre amorterar än reparerar. Därför har jag bilar tills de gått Max 10.000 mil och inte är så många år.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja det är så sant så. Men deteär alltid skönt att bolla lite idéer och tankar kring vad man ska göra 🙂.

Kan man lösa ett problem med pengar (skaffa en annan/nyare bil) så är det inte ett problem)
#1429765
Jag brukar tänka annorlunda numera, bilens BRUKSVÄRDE för DIG är det som räknas tycker jag. Jag har inga problem med att hålla min bil i perfekt skick,
jag har bytt utan att gråta, Bromsok och Skivor runt om, reparerat vinkelväxeln, byter olja filter varje 1000 mil, tvättar/sköljer av bilen en gång i veckan oavsett väder. Styrservopumpen, AC kompressorn, sytt om framsätets mittdel, repa av DIM hos OBD, bytt bakre bärarms främre bussning , bensinfiltret, bakre stötdämpare ...jag byter olja o filter själv, resten görs på verkstad som inte är Volvo ÅF, dom har fel prisbild enligt min mening. Bilen har nu rullat snart 24K mil. Jag vet däremot EXAKT vilket skick bilen är i. Om jag byter bil så är det en chansning, så får jag börja om på nytt. Så nej, bättre att ha en bil där jag absolut vet skicket på än en bil som man inte vet någonting om. Köpte förr om åren NY bil vartannat år, inga rep. men dyrt i alla fall. För övrigt är jag kanske normal i huvudet? Kanske. ;-)
#1429766
Bruksvärdet är det man får beräkna när man väljer att åka i en inte så ny bil.

Rattaxelknut köpte jag i somras på Volvo för strax under 900:- om jag minns rätt, fullt i garaget så den har inte blivit bytt än utan sprayar lite smörjande periodvis tills våren är här och jag kommer in i garaget.

Sitter lite marigt till så bytet tar nog ett ansenligt antal timmar i beslag eftersom jag aldrig bytt förut.

Dom sa inget om muskelservon på besiktningen iaf. Abs-krans och termostat låter inte som det behöver vara jättedrygt att byta.

Jag har haft min V70n i två år och det jag bytt är ok, skivor och belägg fram, hjullager båda sidor fram och belägg bak. Köpte min för 20.000:- så det är hyggligt billiga mil iaf.

Tar den till förskolan och affären, till jobbet åker jag en något nyare V50 diesel.
#1429768
wissel skrev: sön 14 feb 2021, 12:36 Jag brukar tänka annorlunda numera, bilens BRUKSVÄRDE för DIG är det som räknas tycker jag. Jag har inga problem med att hålla min bil i perfekt skick,
jag har bytt utan att gråta, Bromsok och Skivor runt om, reparerat vinkelväxeln, byter olja filter varje 1000 mil, tvättar/sköljer av bilen en gång i veckan oavsett väder. Styrservopumpen, AC kompressorn, sytt om framsätets mittdel, repa av DIM hos OBD, bytt bakre bärarms främre bussning , bensinfiltret, bakre stötdämpare ...jag byter olja o filter själv, resten görs på verkstad som inte är Volvo ÅF, dom har fel prisbild enligt min mening. Bilen har nu rullat snart 24K mil. Jag vet däremot EXAKT vilket skick bilen är i. Om jag byter bil så är det en chansning, så får jag börja om på nytt. Så nej, bättre att ha en bil där jag absolut vet skicket på än en bil som man inte vet någonting om. Köpte förr om åren NY bil vartannat år, inga rep. men dyrt i alla fall. För övrigt är jag kanske normal i huvudet? Kanske. ;-)
Jag är av den åsikten att det är också en kostnad att skaffa en ny bil framför att hålla liv i befintlig.

Samtidigt, gäller det väl som du gör, att fixa problemen omgående framför att skjuta på dom på framtiden " jag fixar det till våren/sommaren etc"

Ska jag ut med 6-7k på verkstad nu och bilen går kanske inte igenom besiktningen ändå. Så får jag väl ändå säga att det blev väl inte allt för dyra mil under dessa år.
#1429832
Du vet vad du har men inte vad du får.

Om du är nöjd med bilen i övrigt och har tid och kunskap att hålla den rullande så är det ofta det billigaste alternativet. Det finns inget som säger att det bil du köper (vilket verkar vara en äldre bil) är i bättre skick. Om du bara är intresserad av bruksvärdet så byter du bil när någonting går sönder som är dyrare att reparera än vad bilen är värd. Det verkar inte ha inträffat ännu.

Om du vill ha en annan bil är det en helt annan sak -- då är det bara att byta.

Jag har numera inte tid (eller lust) att skruva. Så om bilen börjar strula blir det rätt snabbt en ny -- och då menar jag fabriksny. Det är betydligt dyrare sätt att ha bil än de bilar jag hade tidigare, som köptes billigt, och sedan underhölls och reparerades av mig själv vid behov.
#1429849
Jag är allergisk mot att låna pengar till en Ny bil. Så "Cash and relase" är min stil. Han man inte undan stoppade pengar? Kanske man inte köper en ny bil?
Att göra sig till skuldslav är ju så lätt nu för tiden. Har man sparade pengar? Tar det säkert emot att slänga bort dom på en bil?

Nu gör jag ju det mesta själv. Så det är bara fritidstimmar som går åt + Reservdelar då förstås. Även om det är en gammal bil,så vet jag ju att den kmr åter igen rulla några mil i min tjänst.

Man vet också vad som är bytt på bilen. Och att det är inga fuskreparationer.

Som sagt
Man är olika :-)
#1429854
Malmstroem skrev: sön 14 feb 2021, 19:06 Du vet vad du har men inte vad du får.

Om du är nöjd med bilen i övrigt och har tid och kunskap att hålla den rullande så är det ofta det billigaste alternativet. Det finns inget som säger att det bil du köper (vilket verkar vara en äldre bil) är i bättre skick. Om du bara är intresserad av bruksvärdet så byter du bil när någonting går sönder som är dyrare att reparera än vad bilen är värd. Det verkar inte ha inträffat ännu.

Om du vill ha en annan bil är det en helt annan sak -- då är det bara att byta.

Jag har numera inte tid (eller lust) att skruva. Så om bilen börjar strula blir det rätt snabbt en ny -- och då menar jag fabriksny. Det är betydligt dyrare sätt att ha bil än de bilar jag hade tidigare, som köptes billigt, och sedan underhölls och reparerades av mig själv vid behov.
Ja, jag har resonerat så med, jag visste fram tills i Fredags vad jag hade (när vevhusventilationen hade frusit). Känns mest som att det hopar sig

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]