Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1427852
Hej,
Jag har en v70 D5-2007 Motorkod D 5244 T4
Enligt volvo har jag en diselvärmare med artnr: 30661775.
När jag sätter:
direktstartvärme PÅ
Så slår den om till
direktstartvärme AV
på ca 2 sek.
Jag har hört att efter 3 misslyckade försök till tändning så slutar den försöka, Det är nog det som skett.
Hur servar jag diselvärmaren? några tips, sprängskiss?
Vet någon vilken diselvärmare jag har i bilen? Webasto, Ardic, Eberspächer och vilken modell det är om jag skulle söka efter sprängskiss och information på nätet?
#1428257
Länk till sprängskiss och felsökningsanvisningar:
http://hackingvolvo.blogspot.com/2012/1 ... ardic.html

Jag reparerade min värmare i en 2008 V70 2.4 D Classic med hjälp av dessa anvisningar och nollställde "startförsöksräknaren" med hjälp av Biltemas felkodläsare för Volvo.

För att komma åt värmaren är det bäst att ta bort nedre fronten(typ kofångaren).
Jag gick in via vänster hjulhus vilket var j-vligt trångt och dessutom sabbade jag avgasslangen.
#1569149
Min V70 från 2004 brukade ryka vit rök som bara den när den startade, men värmde sedan fint. Men efter några månader la den av helt och jag har nu exakt samma problem som hannes33.

Sen hände samma sak med min V70 från 2015. Den lämnade jag in på en värmarverkstad i Bromma, som visade att avgasslangen var helt sönderrostad och att det var därför den hade lagt av.

En brännare från en skrotad V70 för 2004-an kostar 5000 spänn. En fjärdedel av bilens värde typ, så det är det inte värt. Men kanske om det går att renovera den jag redan har, och bara byta ut avgasslangen? Eller är det fler delar som förmodligen har gått hädan och behöver renoveras?

Jag kan inte påstå att jag är superhändig, men jag kan fixa enklare reparationer. Detta känns som en rätt komplicerad övning?

Sen är det lite skumt, för Hasse53 skriver att han gick in från vänster, men min värmare sitter vid höger hjulhus.

Var kan jag få tag i bara en ny avgasslang?

Många frågor, men jag vill ju gärna att våran Silvia (så heter bilen...) börjar fungera som hon ska igen. :)
#1569165
Vilket modellår handlar det om, du nämner 2004, 2007 och 2015?

V70N modellår 2000-2008 har värmaren på vänster sida dvs förarsida.
V70 II modellår 2008-2016 har värmaren på höger sida dvs passagerarsida.

Jag köpte avgasslangen till min V70N hos min lokala Volvohandlare.
/Hasse

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]