Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1427045
Tjena!

Kom ut till bilen och skulle låsa upp den, vilket inte gick. Men den reagera genom att tända innerbelysningen. Tänkte batteritorsk.. Fick upp huven och koppla på ström, hjälpte inte nånstans
Krossa en ruta och tog mig in, hälften av all el är ur funktion, andra hälften fungerar som det ska, går inte starta, säger bara ETT klick på starten sen dött. Men den går att dra igång och då går bilen köra som vanligt, men fortfarande fel på hälften av elen. Går inte låsa upp den, varken utifrån eller i bilen, inte ens när den är igång.

Någon som har en aning om vad som hänt eller vad som kan va fel? Den stod bara ett par timmar och så var den så när man skulle åka hemåt.

Tänkte CEM box men aldrig varit med om så mycket fel då. Brukar ju bara va blinkers eller helljus som slutar fungera om de är den..

GÅR INTE LÄSA FELKODER!!


El som inte fungerar:
Helljus
Bromsljus
Alla mätare
Rövvärme
Centrallås
Blinkers
Starten

Tripp, meddelande och klocka lyser svagt en stund och slocknar sen.
Kontrollampor till höger lyser vid tändning och slocknar

Felmeddelande:

Motorstyrenhet service
SRS service

El som fungerar:
Halvljus
Bakljus
Innerbelysning
Elhissar
Speglar
Värmefläkt
Torkare om man håller inne spaken
#1427066
Håller med. I alla fall koppla bort batteriet en stund och Reboot.
Spänningsfall kan ställa till myvket, och det är inte alltid allt fungerar normalt igen efter att den återkommer. Reboot kan behövas.

Enkelt och gratis att testa.

Jag antar att nyckellåset i dörren försummats så det rostat fast? Annars pangades en ruta helt i onödan...
#1427089
MickeM skrev:Håller med. I alla fall koppla bort batteriet en stund och Reboot.
Spänningsfall kan ställa till myvket, och det är inte alltid allt fungerar normalt igen efter att den återkommer. Reboot kan behövas.

Enkelt och gratis att testa.

Jag antar att nyckellåset i dörren försummats så det rostat fast? Annars pangades en ruta helt i onödan...
Japp, stod bra länge med låset i dörren, gickla med nyckel, smörjde och hade mig hur mycket som helst. Jobbar på skroten så ny ruta får jag snabbt och billigt och jobbet är enkelt.
Ska testa med nytt batteri idag :)
#1535576
Min V70 -04 råkade ut för precis samma fel häromveckan, det var under en hemfärd i riktigt skitväder när jag stannat på en mack för att köpa en dricka. Kom ut och bilen låser inte upp sig, jättekul känsla kl 22 med tio mil hem :bored:

Mitt nyckellås är lyckligtvis i toppskick så jag kom in i bilen och den gick att starta men det mesta slocknade direkt efter att den gått igång. Nåväl, efter att jag konstaterat att lysen fram och bak fungerade samt torkare så rullade jag hemåt.

Till saken hör att den har det klassiska felet där CEM ballar ur i värme så jag utgick ifrån att den på något sätt blivit sämre och att den behövde lagas. Nu hade bilen stått i två veckor när jag fick tummen ur igår och skulle ta tag i det. Sur över att, som jag trodde, behöva rota fram boxen och skicka den på reparation för flera tusenlappar tänkte jag att jag åtminstone skulle söka runt om någon haft samma symptom och så hittade jag hit. En stund senare efter lite klättrande i bilen hade jag kopplat i och ur batteriet och då vaknade den på rätt sida!

Stort tack för tipset som räddade både mitt humör och min plånbok!

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]