Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av enok82
#1426579
Hej!

Min XC70 -01 2.4T hamnade i något slags limp home läge igår efter att jag gasat lite för mycket, fantastiskt härligt väglag nu.
Jag misstänker att motorn eller elektroniken till gasspjället är påväg att ge sig. Tror ni att min och Googles diagnos är korrekt?
Är dett ngt. som man kan plocka bort och renovera eller är det att kasta ut och köpa nytt? Jag har både elektronik och mekanik förmågor på rätt hög hemmapularnivå.

Såg att det fanns två versioner av detta spjäll, ett tillverkat av Bosh och ett av MM. Jag har ett MM.

Om jag bör köpa nytt:
  • Köper jag nytt MM
  • Kan jag köpa Bosh utan problem
  • Är det OK att köpa "vadsomhelst" från typ autodoc
Bilen har gått 30000mil men är ändå ngt som jag avser underhålla och behålla.

// Stefan
av Erik Å
#1426643
Det går knappast att byta mellan Bosch och MM utan vidare..
Förslagsvis köper man ett renoverat / ombyggt till beröringsfria givare från atech2.se. De ska i princip vara outslitliga..
Eller så bygger man om själv, lär finnas folk här som har gjort det.
Du borde ha fått felkoder för ETM om det nu verkligen är spjällhuset som strular. Kan vara ide att tvätta rent runt spjället emellanåt, det blir beläggningar med tiden som gör att trottelspjället börjar klibba fast och ge "ketchupeffekt" ;-)
av MickeM
#1426989
Satsen är nog bra.
Men bara för att vara tydligt, så det går INTE att montera ETA spjäll (bosch) på bil som ska ha ETM (MagnetiMarelli)

Helt olika elektronik, där ETM är en fullvärdig CAN modul, medan enklare ETA bara är en slavnod under ECM.
av enok82
#1440886
Hej hallå!

Jag köpte ett reparationskit från BJP men när jag fått loss spjället visade det sig att ena sensorn på spjället redan var utbytt till en sådan hallgivare som jag köpt.
Någon vecka efter att jag plockat loss spjället fick jag hem min VIDA DICE så jag kunde kolla felkoder ordentligt samt köra test på spjället.
Koden jag fick ut var ECM-91A7 (tillsammans med ECM-91F0) vilket säger att modulen drar mer ström än den förväntas göra.
Kan tillägga att jag rengjort ordentligt och säkerställt att "luckan" löpte fritt och inte fastnade i ngt.
När jag körde testet så reagerade inte spjället öht. så jag antog då att det är ngt annat fel än TPSen på den modulen.
Jag hämtade ett beggat spjäll på skroten, som visade sig ha en hallsensor märkt Volvo installerad, och tryckte dit.
Körde testet framgångsrikt. Startade motorn och voila, hel bil!

En slutsats är att ett kompetent dataverktyg (VIDA DICE i detta fallet) är ovärdeligt när man skall börja reparera saker på en "modern" bil.

Tack för hjälpen // Stefan
Användarvisningsbild
av Clodwig
#1440937
Erik Å skrev:Det går knappast att byta mellan Bosch och MM utan vidare..
Förslagsvis köper man ett renoverat / ombyggt till beröringsfria givare från atech2.se. De ska i princip vara outslitliga..
Eller så bygger man om själv, lär finnas folk här som har gjort det.
Du borde ha fått felkoder för ETM om det nu verkligen är spjällhuset som strular. Kan vara ide att tvätta rent runt spjället emellanåt, det blir beläggningar med tiden som gör att trottelspjället börjar klibba fast och ge "ketchupeffekt" ;-)
Jag har ett MM i min V70n 02:a och det har börjat att dumma sig lite emellanåt. Jag har funderat på att byta mot ett av Atech2:s renoverade spjäll. Vet du om det går att byta rakt av utan att behöva åka till Volvo och "gifta in" det med bilen?
av Vassis
#1440943
Jag bytte på en s80 för några år sedan. Kolla deras hemsida när jag gjorde bytet fick man skicka sitt gamla till atech2 dom klonade mitt gamla spjäll ock skickade ett ombygt med vändande post. Väldigt bra service.
av Erik Å
#1440977
Har för mig att Atech2 påstår att de i de allra flesta fall går att montera deras utbytesspjäll rakt av och köra! Så var det för mig :-) Nu har jag iofs en V70 mk 1..
av Bengansolle
#1441319
Anledningen att de funkar direkt e ju att de kopierar programvaran från de gamla till det renoverade.

Nackdel är om du har en gammal programvara, då jkan du få problem med felkoder som blivit borttagna ut senare uppdateringar.

Detta kunde ju förvisso ha hänt även innan

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

Till att börja fattade jag ingenting. Det kop[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]