Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lasse59
#1425428
Hej!

Dottern har en Atraktor 2002 V70 140hk automat där startkransen var utsliten så jag lämnade in den för byte av startkrans... Nu går den inte alls som den ska med högt hoppande varvtal mellan 1300 och 2000rpm tomgång vid start som efter några sekunder sjunker till 7-800rpm där den spottar, fräser och luktar illa av oförbränt bränsle...

Kan den nya startkransen ha monterats fel? och därmed gett tändlägesgivaren (?) fel läge?

Tacksam för svar

LasseS
av MickeM
#1425529
Nja, inte direkt kransen. Skulle tro att dom bytt hela automatsvänghjulet till beg och inte bara startkransen.
Jag vet inte om det skiljer sig mellan årgångar, men otroligt med små skillnader vore det inte.
Borde dock inte starta alls, i så fall, tycker jag.

Ett stor jobb med detta byte, som måste ha kostat en vacker slant, så verkstaden borde se över bilen om dom råkat göra något kan jag tycka.

Sitter Vevaxelsensorn rätt och är oskadd?

Är det elektrisk kontakt mellan motor och låda?
Nej eller dålig, så stör det Vevaxelsensorn funktion.

Troligast:
Det är inte avglömt nån slang eller kabel?
Tex slangen till MAP ovanpå kylaren (140&170hk) är klassisk att missa att sätta tillbaka.
Eller kabel till kamaxelsensorn.

Lyser det någon motorlampa?
av S6024t
#1425537
Börja med att läsa av felcoder,Om startkransen/svänghjulet,nu är det inget svänghjul på en automat,men vi kan kalla det så...om det ens går att montera fel vet jag inte...
av Lasse59
#1425669
Tackar för svar...

Kablage och allt är ok okulärt... Jag har demonterat allt ovanpå lådan och känt på alla kontakter och slangar..
bara startkransen är bytt, tänkte göra det själv först så jag hämtade en på skroten som skulle vara till vår bil.. Kransen är tydligen stiftad enligt verkstaden så då ska det inte kunna bli felmonterat... Min egen Obd läsare från Biltema hittar inga felkoder (?) så det får bli ett besök på Volvo i veckan och kräva en gentjänst med OBD avläsning. Jag satt inlåst en timma i Volvos biltvätt i helgen pga. att idioten framför på nåt vis lyckades stoppa bandet och tvätta bilen manuellt med högtryckstvätt och sedan inte matades vidare när min bil sköts fram så det slutade hopstötning och sedan besök av Securitas då tvättpersonalen misstänkte att de var drogpåverkade så jag har lite gentjänster att kräva då både vindrutetorkarna slets bort och bilen inte blev färdigtvättad...
Användarvisningsbild
av Cotag
#1425682
Det går enligt "Buurt" i den här tråden att få svänghjulet på en manuell b230fk fel "ett hack" med resultat hostande och fräsande motor. viewtopic.php?p=1226896#p1226896

Kanske det är samma med flexhjulet på din automatare. Tills någon som vet säkert dyker upp i tråden, så kan du ju googla om det finns några referensmärke som ska stå på ett visst sätt när motorn är nollad, som gjordes i delad tråd.
av MickeM
#1425694
Jag vet som sagt inte om det går att sätta "automatsvänghjulet" fel. (Kallas som sagt flexplatta, men "svänghjul" så fattar alla.)

Det jag däremot vet, är att man får fellkod på osync mellan kam och vev innan bilen ens går särskilt illa. Och den felkoden skulle sättas i motornstyrdonet och kunna läsas även av en enkel generisk OBD läsare. Givetvis lysande motorlampa. Biltemas "Volvo" scanner ser alla felkoder som VIDA kan läsa ut. Om det skulle vara en sådan TS har.

Frågor:
Hur mycket/länge har motorn gått efter detta?
Gick den bra först när den kördes ut från verkstaden?
Om ja, har motorn körts under längre stund, eller bara omstartats åtskilliga gånger endast i korta cykler?
Batteriets kopplas normalt bort för sådant jobb så inlärda adaptioner glöms bort, och frekventa start/stopp efter det kan i sådana fall skapa helknäppa adaptioner.

Är MAP slangen kontrollerad?

Är det ohmmätt för elektrisk kontakt mellan motor och låda?
Användarvisningsbild
av Jazzy
#1425699
Jag bytte flexplattan på en XC70 D5 -04 för ett par år sedan, och den gick inte att montera fel. Det är ett hål i flexplattan som skall in på en styrpinne på vevaxeln, så om inte den är borta så är det omöjligt att sätta plattan fel. Mistänker som andra har varit inne på här, att det kan vara vevaxelsensorn eller någon annan givare eller slang som har blivit skadat eller inte är rätt monterat.
av Lasse59
#1426049
Problemet löst.... Det var för enkelt..
Säkring nr 7 throttle module hade löst ut... Ny 10A säkring så gick den som en klocka igen..

Tack för råd👍👍
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]