Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av agusta44
#1425103
Hej på er....

Min arbetskamrat har en -06 V70 140hk som motorlampan har tänds på flera gånger under några månader.

Den har varit inlämnad på rep å felsökning och man har bytit ut lambdasonden och pedalgivare på gasen.
(tror jag att det var) Släckte lampan och sen fungerade det i någon månad för att sen åter tändas.


Man släckte sedan lampan igen då bilen skulle in på besiktning, bilen går igenom utan problem.

Lampan tänds igen efter lite brukande av bilen och där är vi idag...

Vad tror ni att det kan vara för fel.?

Man upplever att bilen känns lite kraftlös, får gasa ganska mycket innan det svarar, kan det vara luftmassemätaren eller gasspjälet som spökar?

Någon som har några tankar å idéer??
av MickeM
#1425201
Du måste veta vad felkoderna säger.
Lysande lampa = felkoder.
Även en billig scanner klarar just det jobbet, även om en helscann av bilen skulle ge mer info.

Det finns bokstavligen hundratals anledningar till lysande lampa, även med symptomen du nämner.

Du kan ju alltid kolla det uppenbara som spruckna slangar, tätt i slangen till MAP sensorn, osv....
Rengöra gasspjällets spjällskiva (insidan främst) är bara service och inte bortkastat Hur som. Lätt som en plätt på 140 och 170hk.

Luftmassemätaren är ovanligt fel på omodifierade bilar. Innan du ens pillar på den, ska du vara uppbackad av felkoder.
av agusta44
#1425353
Tack för input...
Luskade Ang felkoder men enligt arb-kambraten så hade dom sagt på verkstaden att "motorprestandan är nedsatt" Är väl det hon troligtvis känner när hon kör bilen? Att den svara dåligt på gas och känns lite kraftlös...

Men som du skriver MickeM, det borde komma en mer specifik felkod, å inte bara motorprestanda nedsatt?
För då lämmnas i stort sett varända dörr öppen vid en felsökning, insug, slangar, spjällhus, pedalgivare, vevhusventilation, givare/ sensorer, kan ju vara i stort sett vara vad f..n som helst...

Svårt att svara på frågor när jag själv inte sitter på all information, utan jag tänkte mest bara slänga ut en fråga av välmening till arb-kamraten. Och att någon kanske har haft liknande fel på sin bil och kan tipsa vad man gjorde i det fallet.

//Tack på förhand
Användarvisningsbild
av Greffel
#1425432
Läsa ut felkodshistoriken med vida, tänder sig lampan lagras det info.
Intermittenta fel kan ibland vara lite bökiga att hitta.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]