Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1424858
Använder VIDA, bilen ger felkod för "Farthållare, inkoppling fungerar inte, AQ" med "ECM-930C Kopplingslägesgivare - Felaktig signal"
Det konstiga är att jag kan läsa i VIDA att givaren läser korrekt från 0-100 % när man trycker ner kopplingen.
Jag har rengjort kontakterna, kopplat ur batteriet, provat ta bort felkoden, men det kommer tillbaks
Finns det något jag missat? Saknar denna underbara farthållare :-D
#1424874
Jag ohm-mätte min kopplingspedalgivare och den visade jämnt stigande/fallande värde.
Tog i sär den och lade två små o-ringar bakom borsthållaren så den gav lägre resistens genom rörelsen. (Hamnade längre ner i kolbanan)
Spekulerade i att den hade gränsfall för ohmvärdet med pedalen uppe, eftersom felkoden kom just med pedalen uppe.
O-ringslösningen funkade ca 5 dagar.
Kom då och då.

Ny givare införskaffades, och problemet löst.
Verkar vara jäkligt kinkig.

Edit: ser i överskriften att den ÄR bytt.
Läste någonstans när jag felsökte min, att Bromspedalsensorn kan ge samma felkod felaktigt. Vet ej om det är "fake-news" eller ej.
#1425112
MickeM skrev: tor 21 jan 2021, 15:05 Jag ohm-mätte min kopplingspedalgivare och den visade jämnt stigande/fallande värde.
Tog i sär den och lade två små o-ringar bakom borsthållaren så den gav lägre resistens genom rörelsen. (Hamnade längre ner i kolbanan)
Spekulerade i att den hade gränsfall för ohmvärdet med pedalen uppe, eftersom felkoden kom just med pedalen uppe.
O-ringslösningen funkade ca 5 dagar.
Kom då och då.

Ny givare införskaffades, och problemet löst.
Verkar vara jäkligt kinkig.

Edit: ser i överskriften att den ÄR bytt.
Läste någonstans när jag felsökte min, att Bromspedalsensorn kan ge samma felkod felaktigt. Vet ej om det är "fake-news" eller ej.
Tack! Sensorn är pirat, får prova med en annan
Bromspedalsensorn ska jag kolla upp
Tack!
#1425200
Var hittade du kopplingspedalgivaren som pirat?
Kan knappast vara piratmarknad för en så specifik detalj.

Vill minnas att orginal gick på runt 800kr när jag köpte den strax innan jul 2020.
#1425390
MickeM skrev: lör 23 jan 2021, 11:52 Var hittade du kopplingspedalgivaren som pirat?
Kan knappast vara piratmarknad för en så specifik detalj.

Vill minnas att orginal gick på runt 800kr när jag köpte den strax innan jul 2020.
Vparts, köpte i somras, kollar man sidan verkar den vara borttagen. Kanske säger något om kvaliteten :laugh:
Betalade ca 600 om jag minns rätt

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]