Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1423618
Tänk så här:
VVT ska dra med kammen direkt när den börjar rotera. Inte börja med ett glapp.
Jag vill minnas att motorn roterar medurs sett från kamremmen. (Kan minnas fel)
Då ska VVT vara i botten medurs.

Står inte VVT i botten så vrids bara VVT och kamaxeln står still tills den går i botten. Då är den axeln ur sync.

Därför ska alltid allt vridas åt rätt håll när motorn ska syncas/nollas, eller vad man vill kalla det.
Så alla VVTglapp är BAKÅT i rotation.

OBS! Jag tar inget ansvar för om jag minns detta felaktigt!
Kolla också Youtube efter videos tex om du nu inte vill investera i handbok.
av Libbe
#1423923
MickeM skrev: tor 14 jan 2021, 15:19 Kammarna hamnar rätt med blockeringsverktyget monterat på kammar och vev.

Vrider man motorn i rotationsriktningen kan man också kolla spåren för blockeringsverktyget. Hamnar dom i våg med varandra?
(Då vet man ändå inte om vev står rätt, men två av tre i alla fall)

VVT skall alltid vara i bottenläget i rotationsläget när kamrem läggs på.
Haynes beskriver VVT förfarandet kanske bra, tycker jag.
Har man Blockverktyget för vevaxeln? Så hamnar den aldrig fel! Dessutom har du ju en "Markering" på vevaxelns remhjul. Stoppar du i blockverktyget i hålet under startmotorn? Så är det NOLL På vevaxeln. -Ingenting annat............Dessutom är kamaxlarna i n t e i våg Exakt! Tar du fram en stålskala så syns det. Det skiljer......men ytterst lite!
av Libbe
#1423924
Jag har gjort det där förr........Men jag minns inte hur de va' med VVT enheterna!!! :-/ :-/ Personligen tycker det är rena skiten med VVT enheter.
Finns väl inte en rullande V70N som inte har läckande packboxar eller läckande VVT enheter?? Och dom är ju inte gratis att byta! Nu har det ju kommit eftermarknad på dom. Så det kanske blir billigare än Volvos egna Monopol på dom? :-/

Jag vet inte! Byter man VVT ? Behöver man fylla i Olja dom? Så mkt det går? Innan locket dras åt? En del säger: Behövs inte? En del säger: klart du skall göra? :-/
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1423949
Libbe skrev: lör 16 jan 2021, 01:45 Dessutom är kamaxlarna i n t e i våg Exakt! Tar du fram en stålskala så syns det. Det skiljer......men ytterst lite!
Det att kamaxlarna inte står exakt i våg (parallella),
kommer troligen av att 120Nm på centerskruven gör något med blockeringsverktyget på kamaxlarna...
Desto svagare blockeringsverktyg, desto mera avvikelse från 100% parallella spår på kamaxlarna.
(hur illa det är på "din" motor, går att kolla i VIDA, cam adaption, som går att justera lite med dom tre små skruvarna...)

Endast centerskruven till VVT som måste oljas, annat är valfritt.

VVT timing-procedur skiljer också mellan åren, 2000-2001 har inte samma procedur som 2002-2007, och sen blir det värre i dom efterföljande åren.... (kolla VIDA)
av Libbe
#1432579
Jag får felkod på Avgaskammen,och bilen går orent och går som en kratta! Solenioden är också bytt. Kamremmen "snappat över"
Jag tänkte denna kommande vecka! Att jag skulle ta tag i Kamremsbytet. Då jag har tid...... Jag tänkte Byta Spännrullen/Löprullen/Kamremmen.
Och jag Blockverktyget för Vevaxeln som jag tänkte använda mig utav.

Om jag Nollar Vevaxeln först,medans remmen sitter kvar? +*Låser Vevaxeln! Och sedan *Markerar VVT rullarna (Plastkåpan) med en märkpenna?
Det är mitt första steg och tanke! Sedan plockar jag undan så att jag kommer åt Kamaxlarna i Bakkant. För att @@ Se om axlarna "Står rätt" ?????
Om Inte? Då får jag ju lossa remmen innan justering av *Avgaskammen?Så även här använder jag en Kamtolk för att låsa Kamaxlarna. Då är ju allt i Noll läge!

*DU har veven i 0 läge! Du har kammarna i 0 läge
Hur vet du då VVT:ns 0-Läge? Blir min STORA fråga? I Mitt tankesätt så skall väl Avgaskammen "Framåt" ???? Om den snappat över 1 elr 2 kugg
Eller tänker jag fel?

Tacksam för Tips!
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1432661
Märk gärna kamaxlarnas läge innan remmen tas bort, men inte som riktmärken till montering av ny rem i ditt fall, men mer för att ha koll på nu-läget.
(du kan inte lita på dom märken, heller inte Volvos märken på kamaxlarna ännu)

När man inte vet om kamaxlarna står rätt, eller om tandhjulsmärken går att lita på:

Nolla Vevaxeln (med kamaxlarna ungefär i rätt läge)

Ta bort kamrem
Nolla kamaxlar (tolk i bakkant)

Vrid insugskammens VVT medurs till stopp.
Om inte Volvos märke på tandhjulet linjerar med plastkåpans märken nu,
lossa dom tre små skruvarna, och med VVT fortfarande spänd medurs, justera tandhjulet på märket.
(Eller skapa egna märken, utan att justera tandhjulet, fortfarande med VVT vriden medurs)

Vrid avgaskammens VVT medurs till stopp.
Om inte Volvos märke på tandhjulet linjerar med plastkåpans märken nu,
lossa dom tre små skruvarna, och med VVT fortfarande spänd medurs, justera tandhjulet på märket.
(Eller skapa egna märken, utan att justera tandhjulet, fortfarande med VVT vriden medurs)

Häng på kamaxelremmen, medan kamaxlarnas tandhjul (VVT) hålls vridna medurs till stopp. (ett i taget)

Justera spännrullen
Ta bort alla tolkar
Vrid veven två varv medurs, stanna på vevaxelns märkning, utan att vrida moturs.
Kolla märken på kamaxlarnas tandhjul mot plastkåpan, dom får inte vara mer än en halv tand fel, helst rakt på.
Kolla/justera spännrullen.

Skruv samman.

Kolla kamaxlarnas adaptionsvärde i VIDA om felet kvarstår
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1432690
Om kamaxeln/veven verkligen står en tand fel, så kommer du inte sakna Vida efteråt.
(att radera motorns felkoder går med "alla" OBD-läsare)

Men om vev och kamaxlar står helt rätt, så kan felet bero på själva VVT-enheten, Oljetrycksproblem eller kamaxel-givaren.
av Libbe
#1432696
-K Givaren Bytt till ny
-Olje Trycket Ok

Och det är BARA på Avgassidan jag fått *Felkod
-Bilen är körbar men "Hackar o Rycker" vid Gaspådrag på låga Rpm.......
av SubMarine
#1432749
Och du har VVT på både insug och avgas? Har du det inte kan du bara få felkod på den kamaxeln som har VVT. Såg ingen info om din bil när jag kollade första inlägget igen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]