Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Libbe
#1438262
@jiha1968
Jag gjorde om hela *Proceduren igen!!
-0 På vevaxeln. (Tolk)
-0 På Kamaxlarna. (Tolk)
-Nollade Remhjulen på VVT:n ( i mitten av justeringen)
-Vred till VVT rullarna
-Hängde på Kamrem
-Justera spännrullen
-Plocka av Tolkar
-Drog runt vevaxeln ett par varv.......Ua
-@@ Kollade L-massemätaren......Ua
-@@ Kollade ALLA kontaktstycken.......( Lite kontaktspray......
-@@ Bytte alla *Tändspolar....... Slängde Feltemas som satt där åt hel....te :mad:
-Plockade ihop allt i den vanliga ordningen.........
-Satte mig i bilen,Tändningsläge2* Raderade eventuella felkoder.................
Startade upp bilen....och den Och den lät normalt Och den fick stå på tomgång en kvart ca......åh få lite arbetstemp!

Det var dags för den vanliga testrundan!
Drog ut på E4 och belastade den med lite "Blyfot" på påfartssträckan :-D Hör och häpna till min förvåning! Den gick hela varvtalsregistret UTAN några "Ryck" eller ojämn gång? Ibland blir man "Happy" :-D :party: :party: :-) Och den går som den ska!!!!! Den blev riktigt pigg än tidigare test rundor.

Jag läste felkoder för nyfikenhetens skull när jag kom hem. :nerd:

Och får då! ECM BOSCH ME7 - ENGINE CONTROL MODULE, ME7
warning
0x643A
Kamaxelposition, insug :-o :-o :-o :-o
warning
0x510F
Hastighetssignal

Problemet från början som var "Kamaxelposition Avgas" ? Har nu blivit "Kamaxelposition insug?? WTF? :-o :-(

¤ Nu vet jag inte om det kan vara solenioden på insugsidan? Som krånglar? För den har jag inte bytt!

-Jag tror jag åker motorcykel året runt!
Den funkar iaf......... :-D :-D
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1438282
Så nära, så nära :-)

Byt solenoiden om du har, och har motorn fortfarande problem, får vi kolla remmen ännu en gång :sick: ;-)

Du skriver:
"-Nollade Remhjulen på VVT:n ( i mitten av justeringen)
-Vred till VVT rullarna
-Hängde på Kamrem
-Justera spännrullen"


Jag rekommenderar att efter vev och kamaxlar är nollad och innan remmen hängs på,
så lossnar du också den här gången dom tre små skruvarna på VVT-remhjulen,
vrider båda VVT'r medurs till stopp (med centerbulten)
hänger på remmen och justerar remmspännaren, utan att dra åt dom tre justerskruvarna på dreven.
Och nu kommer det avgörande steget:

Vrid/håll insug-VVT medurs till bottenlaget, samtidigt kolla att det inte går att vrida remhjulet mera moturs, och så drar du åt dom tre små skruvarna.
(om justeringsskruvarna hamnar i ändläge, får remmen slackas och remhjulet flyttas en tand, gärna så att märket står rätt om möjligt, eller gör egna märken efteråt)
Repetera på avgaskamaxel.
Ta bort tolkar, vrid två varv på veven, kolla remspännare och märken.

(till andra som läser här, detta är inte proceduren till ett normalt remmbyte, endast till dom tillfällen när man inte vet med säkerhet att motorn är timad korrekt)

ECM-510F är fortfarande ECM som varnar om att BCM har problemer med hastighetssignalen (ABS-ring?)

Och
ECM-643A
Definition:
Camshaft Position, Exhaust Signal Too High Or Low
Description:
The control module checks that the camshaft is in the correct position in relation to the position of the crankshaft. If the position of the camshaft is incorrect, the control module will adjust the adaptation for the camshaft. Diagnostic trouble code (DTC) ECM-643A or ECM-644A is stored if the adaptation becomes too great.
Cause:

Signal too high
Poor oil quality
Incorrectly adjusted camshafts
Defective reset valve
Mechanical fault in the variable valve timing (VVT) unit.
The timing gear belt has jumped off the cogs.
Signal too low
Poor oil quality
Incorrectly adjusted camshafts
The timing gear belt has jumped off the cogs.
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av Libbe
#1438302
-Har ABS ring.......byter den i kväll :-)

Har dock ingen Soleniod övers......att prova! (Får väl skaffa annars)
av Libbe
#1438305
-En kompis föreslog och sa: Att dom 3 skruvarna på VVT är till för att justera" för VVT:n för att den skall kunna "Hämta hem" kammen. Och ställa om till rätt tändningsförhållanden.

Och man kunde justera på dom! Och i mitt fall trodde han VVT:n skulle vridas Moturs lite grann? :-/ :-/
Om det är RÄTT eller FEL? Är jag inte man att säga!
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1438330
Man rör normalt inte dom tre små skruvarna, utan att veta till vilket håll vid hjälp av VIDA**,
som visar hur många grader fel dom står.
(eller vid justering efter VVT-service)

Men polaren har inte fel heller, det går att justera åt ena hållet, testa , sen åt det andra hållet om det inte lyckades,
även om det inte är på det viset man borde göra det.
Risken är ventillsallad, men på grund av att motorn mår rätt bra nu innan eventuell justering, tror jag risken är minimal.

** joda, jag vet att du inte har VIDA, men om det finns någon i närheten så...
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1438410
Tilläggsinfo:

ECM har en tolerans på lite över en halv tand (0,59) fel i båda riktningar på kamaxeldreven, innan den sätter felkod på VVT.
Dom tre små justerskruvarna på kamaxeldrevet/VVT'n går att justera ungefär 1 tand åt båda håll, alltså på nära dubbelt så mycket som toleransgränsen i ECM
Så det är mycket lätt att få felkod på VVT om man inte är supernoggrann med justeringen :nerd:
Användarvisningsbild
av drlecter
#1438440
Jag fick felkod på kamaxelreglering på min 2.5t -04. Dubbla vvt- enheter. Fick det efter att jag bytt till nya vvt-enheter pga läckage. Kunde inte förstå varför. Jag hade ju varit så noggrann.. tills jag synade kamaxeltolken jag lånat. En gammal klent byggd tolk. Den var lite sned-dragen. Fick titta noga för att se det. Tålde inte 120 nm som centrumbultarna ska dras med. Köpte ny på biltema. Robust byggd. Gjorde om allt, funkade perfekt utan felkoder sedan.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av jiha1968
#1438447
drlecter skrev:Jag fick felkod på kamaxelreglering på min 2.5t -04. Dubbla vvt- enheter. Fick det efter att jag bytt till nya vvt-enheter pga läckage. Kunde inte förstå varför. Jag hade ju varit så noggrann.. tills jag synade kamaxeltolken jag lånat. En gammal klent byggd tolk. Den var lite sned-dragen. Fick titta noga för att se det. Tålde inte 120 nm som centrumbultarna ska dras med. Köpte ny på biltema. Robust byggd. Gjorde om allt, funkade perfekt utan felkoder sedan.
Ett mycket bra tips! :party:
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)