Libbe skrev: ↑ons 03 mar 2021, 18:35
-Jag har blockat Vevaxeln
-Kamaxlarna står rätt ( i bakkant)
- Vevaxelns Kuggrems markering står rakt upp!
1- :ans cylinder i Topp o 5:ans cylinder i botten läge
Skall jag dra VVT rullarna Fullt ut Medurs i bottenläge?
Och allt är Färdigt??? Och det skall funka igen?
Det blir ny V-Pump/Löprulle/Spännrulle/Kamrem..........Nya Packboxar i bakkant på kamaxlarna
Vevaxelns märke får inte stå rakt upp, men linjerat mot oljepumpens märke.
(kolvposition mäts inte)
Så om du har nyttat "Volvos" tolk (pinne) till nollning av vevaxeln, och vevaxels märke inte linjerar med oljepumpens märke, då är inte veven nollad rätt.
P2_TimingMarkCrank.jpg (63.08 KiB) Visad 242 gånger
EDIT: Ja, "VVT-rullarna" dras medurs till stopp när remmen hängs på (kolla att VVT-rullarna rör sej normalt) ,
medan kamaxlarna är blockerad med låsverktyget/tolk.
Det här avviker något från ett normalt kamremsbyte, där man normalt endast kollar timing-märken på kamaxlar och vev, innan, vid och efter byte,
men vi kan inte lita på dina kamaxelmärken ännu.