Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jiha1968
#1436173
Om det är något fel på VVT, antingen fel position eller att den inte rör sig normalt = felkod
Din bil har ingen VVT-felkod? = OK VVT

Du skriver "Det skall väl köras in lite" , har motorn renoverats och i så fall vad, var och varför?

Hur är skicket på luftfilter, bränslefilter och Cat/avgassystem?
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av SubMarine
#1436180
Vilka stift monterades? (Beteckning)

Förstår inte resonemanget bakom att börja vrida på VVT-drevet, vad får dig att tro att det skulle påverka detta fel?
av Libbe
#1436200
jiha1968 skrev:Om det är något fel på VVT, antingen fel position eller att den inte rör sig normalt = felkod
Din bil har ingen VVT-felkod? = OK VVT

Du skriver "Det skall väl köras in lite" , har motorn renoverats och i så fall vad, var och varför?

Hur är skicket på luftfilter, bränslefilter och Cat/avgassystem?
Jag fick tidigare innan *Felkod på avgas kammen. (dock ingen på insuget) Minns inte om det stod låg/hög signal? (Misstänkte att kamrem "snappat över" för den var dålig!) Luft filtret är ok! Bränsle ........Njae......
-3,5 Super flow system från turbon till slut ändan Med Racecat

"Köras in" Menade jag att det inte är Fullgas* direkt ut från garaget! När man byt kamrem.
av Libbe
#1436201
SubMarine skrev: tis 16 mar 2021, 20:38 Vilka stift monterades? (Beteckning)

Förstår inte resonemanget bakom att börja vrida på VVT-drevet, vad får dig att tro att det skulle påverka detta fel?
För att den går "inte rent" vid Acceleration .......hörs Tydligt i ändröret + att den går ojämnt på tomgång!Hörs även det Tydligt.

Sannolikt är det positionen på *Avgaskammen!? Då kan man justera detta med VVT: ENHETEN. Man vrider på VVT enheten,.......INTE på kuggdrevet.
Skall du vrida kuggdrevet,får du hänga AV kamremmen varje gång.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1436206
Det sitter en givare på varje kamaxel som berättar kamaxlarnas läge till ECM , som igen räknar på om läget är ok med vevaxelns givare som referens.
Är inte kamaxel-läge ok, kommer ECM att flagga felkod(er)

Det går att kolla med VIDA hur mycket ECM får justera kamaxel-adaptionen,
och med det kan man se om VVT/kamaxeldreven är rätt justerat mot kamaxlarna/vevaxeln.
(Är inte kamaxel-läge ok, kommer ECM att flagga felkoder)

Det enda du uppnår med att justera VVT nu, är att sabba ditt tidigare timing-arbete, men varsågod,
det går ju alltid att göra en ny timing efteråt ;-)
av MickeM
#1436230
Har du modifierat bilen mer än det du anger i inlägget?

Kan man montera racekat utan att orginal mjukvara spökar? Jag tänker att den katten inte beter sig riktigt riktigt som katten bilen är mappad för, och kanske fueltrim blir ofördelaktig för maxaccelerationer. Även analyssonden är inblandad i fueltrim.
(Jag bara spekulerar)

Är det sen fler modifikationer tex tuebotryck, osv, så kan det nog bli tokigt.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1436236
Libbe skrev:Jag har inte vida! :-(
Tyvärr.............
Men du har heller inte några felkoder från ECM relaterad till VVT, så då står kamaxlar/VVT justerad korrekt.
Och du får leta felorsak andra ställen. (har bilen några andra felkoder?)

Om MickeM är på spåret, och du har modifierat motorn med t.ex injektorer, kamaxlar, portning, avgasgrenrör, m.m. så får man mappa om motorn.
Men endast Cat med avgassystem, borde inte ge några större bekymrande, som oftast får man endast felkoder på Cat. effektivitet, inte mycket annat.
Om bilen redan är "mappad" (BSR el.l.) med standard avgassystem, borde motorn mappas på ny.

Har bilen original Bosch-MAF?

När började motorn gå illa?
av Libbe
#1436268
Hej.....
Nej inga modifieringar är gjorda än mer än själva avgassystemet!!!! Jag gjorde detta för att göra en Optimering vid senare tillfälle.
Motorn har gått utan bekymmer ett bra tag,efter byte av avgassystemet!! Och några Felkoder på det har väl inte skapat några bekymmer som du säger....

Motorn började gå illa för ett för ett par månader sedan. Då jag fick *Felkod på Avgaskam? Och skicket på kamrem gjorde att jag starkt misstänkte kamrem "snappat" över??? -Vilket inte är ovanligt på en gammal bil.
-Allt är orginal på bilen i övrigt.

Jag får väl kolla igenom allt igen? Och se om det kan vara något annat som spökar? Nu är *Allt bytt iaf på drivsidan. Både multi+ kamrem
av SubMarine
#1436336
Kanske läge att göra ett kompressionsprov för att se att du inte fått någon ventil som tagit skada från när kamremmen kuggat över.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Sen får man tjöta lite på kä[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]