Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jiha1968
#1433702
Klibbig rem = olja eller fett
Trolig från Simringar, kullager, VVT, och motorns packningar, kolla eventuella källor, åtgärda, och rengör innan ny rem monteras.
av Libbe
#1433709
Jag har haft lite span under en tid,under kamremskåpan! Och kan ej se ngt läckage från T.ex Packboxar.Inte heller ifrån Packbox Vevaxeln. Som brukar höra till vanlighetens skull. :bored: :bored:
av Libbe
#1433894
Japp! *Bromsrent är bäst om man vill oljefria ytor...........

Nu är det gjort!
Allt bytt o på plats! Efter konstens alla konstellationer........ Och det blev sena kvällar. :-)
Och jag raderade felkoder innan allt skruvande.
-Jag har tagit en kort sväng! För att kolla om felkoden samt motorlampan skulle komma tillbaka? -Vilket det inte gjort än så länge..........

Får bli en längre runda,då brukar dom ju komma upp..... :-/
av Libbe
#1433978
Tack jiha1968 för alla Tips! ;-)

Jag var ute och Test körde igen en liten längre sträcka! Och bilen går faktiskt mkt bättre! :-D Lugnt och mjukt åh "Den går som den ska" inga Felkoder åter på Avgaskammen har återkommit!

Däremot när jag skall "Dra ur den" ordentligt och belastar Höger pedalen. Så går den inte rent? Ordentligt? :-( (: Annars i övrigt går den bra!
Jag vet inte om man skall våga börja skruva på Kuggremshjulet,och försöka justera där? Frågan är åt vilket håll? Medurs? Moturs? :-/ :-/

Kan det vara så att VVT -enheten som är Trasig?
av SubMarine
#1434002
Skulle VVT-enheten vara trasig så borde du fått felkoder, och så länge kamaxlarna är inställda rätt så borde du uppleva på sin höjd att att bilen inte är lika pigg men utan att misstända eller gå orent om VVT mot förmodan skulle vara trasig utan felkoder. Jag antar att du inte har några felkoder alls nu? Hur ser det ut med tändspolarna, hur långt har de gått? Ofta brukar någon vara dålig om bilen börjar misstända på lite högre belastning. Men det kan ju vara bränslerelaterat också.
av Libbe
#1434009
*Nejj inga felkoder alls...........Den är pigg och har viljan till att accelera! Men om man är "Gasglad" :-D Och accelerationen blir snabbare mer o mer....
Så hör man att den går Orent. Och det blir "blurr" i avgassystemet innan det är dags för nästa vxl. ..........Såå värst långt kan dom ej ha gått! Dom är relativt Nya. Men då kan man tycka att jag skulle på felkod på Tändspole??? :-/ :-/
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1434018
Libbe skrev:Tack jiha1968 för alla Tips! ;-)
Jag var ute och Test körde igen en liten längre sträcka! Och bilen går faktiskt mkt bättre! :-D Lugnt och mjukt åh "Den går som den ska" inga Felkoder åter på Avgaskammen har återkommit!
Däremot när jag skall "Dra ur den" ordentligt och belastar Höger pedalen. Så går den inte rent? Ordentligt? :-( (: Annars i övrigt går den bra!
Jag vet inte om man skall våga börja skruva på Kuggremshjulet,och försöka justera där? Frågan är åt vilket håll? Medurs? Moturs? :-/ :-/
Kan det vara så att VVT -enheten som är Trasig?
:-) Byt tändstift** , luftfilter, bränslefilter, och kolla skicket på tändspolarna samtidigt.
(om tändspolarna eller VVT inte mår bra, kommer bilen normalt att sätta felkoder)
Men jag rekommenderar att du inte kör motorn så långt upp i det röda på varvräknaren ;-)

** inte B-tema, men NGK, Champion, Bosch, eller Volvo €riginal.
av Libbe
#1434021
Såå långt upp på Rpm mätaren har jag inte gått. Det skall väl köras in lite.......i början. :-D
Tändspolarna byttes för 13 månader sedan...........vill minnas stiften åkte på samma resa?

Jag börjar med stift*.......så får ser var det slutar? :P
av Libbe
#1436162
T-stiften bytta! Samma fenomen kvar står? :-( :bored:
-Kanske skulle testa vrida VVT:enheten?
Frågan är bara medurs? Moturs? :-/

Man har ju ett annat liv! än att skruva en bil @"%½@*^`?% :mad: :mad:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]