Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1432753
Dubbla VVT kom först på "senare" år, runt 04 tror jag, och var väl bara 2,5T och T5 som fick det :-)
av Libbe
#1433507
-Jag har blockat Vevaxeln
-Kamaxlarna står rätt ( i bakkant)
- Vevaxelns Kuggrems markering står rakt upp!
1- :ans cylinder i Topp o 5:ans cylinder i botten läge

Skall jag dra VVT rullarna Fullt ut Medurs i bottenläge?
Och allt är Färdigt??? Och det skall funka igen?
Det blir ny V-Pump/Löprulle/Spännrulle/Kamrem..........Nya Packboxar i bakkant på kamaxlarna
Användarvisningsbild
av 144
#1433510
DayDreamer skrev: sön 28 feb 2021, 10:10 Dubbla VVT kom först på "senare" år, runt 04 tror jag, och var väl bara 2,5T och T5 som fick det :-)
Alla V70n (eller V70 II som de heter numera) 2.5T räknas som modellår 2004 eller nyare, min är tillverkad i mars -2003 men är modellår 2004. Den har VVt på båda kammarna och alla ändringar som kom på 2004 års modell; stilettnyckel, kromringar runt mätarna mm.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1433529
Libbe skrev: ons 03 mar 2021, 18:35 -Jag har blockat Vevaxeln
-Kamaxlarna står rätt ( i bakkant)
- Vevaxelns Kuggrems markering står rakt upp!
1- :ans cylinder i Topp o 5:ans cylinder i botten läge

Skall jag dra VVT rullarna Fullt ut Medurs i bottenläge?
Och allt är Färdigt??? Och det skall funka igen?
Det blir ny V-Pump/Löprulle/Spännrulle/Kamrem..........Nya Packboxar i bakkant på kamaxlarna
Vevaxelns märke får inte stå rakt upp, men linjerat mot oljepumpens märke.
(kolvposition mäts inte)

Så om du har nyttat "Volvos" tolk (pinne) till nollning av vevaxeln, och vevaxels märke inte linjerar med oljepumpens märke, då är inte veven nollad rätt.

P2_TimingMarkCrank.jpg
P2_TimingMarkCrank.jpg (63.08 KiB) Visad 241 gånger

EDIT: Ja, "VVT-rullarna" dras medurs till stopp när remmen hängs på (kolla att VVT-rullarna rör sej normalt) ,
medan kamaxlarna är blockerad med låsverktyget/tolk.
Det här avviker något från ett normalt kamremsbyte, där man normalt endast kollar timing-märken på kamaxlar och vev, innan, vid och efter byte,
men vi kan inte lita på dina kamaxelmärken ännu.
Senast redigerad av 7 jiha1968, redigerad totalt 0 gång.
av Libbe
#1433627
Aha'....
Så när Tolken "klickat" till 1 :a gången och är i botten läge. Så skall jag dra Vevaxeln tillbaka lite (*Moturs till nästa "klick/Stop
Är det så jag skall uppfatta det? Och då skall det vara 110% Noll läge? :-/
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1433630
Libbe skrev: tor 04 mar 2021, 08:55 Aha'....
Så när Tolken "klickat" till 1 :a gången och är i botten läge. Så skall jag dra Vevaxeln tillbaka lite (*Moturs till nästa "klick/Stop
Är det så jag skall uppfatta det? Och då skall det vara 110% Noll läge? :-/
Ja, det låter perfekt :-)
(men dubbelkolla mot vevaxelns märken)
av Libbe
#1433697
* Lås Vevaxeln
*Lås Kamaxlarna
*Vrid BÅDA VVT medurs till MAX läge
*Häng på Kamremmen......
*Spänn spännrullen....

*Ta Bort Tolkar........
* Veva runt Vevaxeln Manuellt för kontroll

Ja det blir kvällens Aktivitet ikväll :-) :-)

Jag vet inte Vrf kamremmen känns "klibbig"? Jag vet inte vem som bytt tidigare? Jag vet inte NÄR den byttes sist? Jag vet inte Fabrikat på kamremmen?
Det ända jag vet! Är att jag fått Felkod på Avgaskammen. Och att den återkommer varje gång jag har raderat! Så sannolikheten är att kamremmen "Snappat över" nåt kugg!? :-/

*Har även bytt Solenioden innan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]