Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1423250
Min frus bil V70n-01 (B5244T3) lät tydligen "Donk Donk" eller möjligtvis "Ka-Donk" när hon skulle ut på huvudleden och gasade på som fasen. Oljelampan blinkade till i 2s och sedan gick bilen som vanligt igen.

Var ute och kollade runt nu när hon kom hem och ja oljenivån var kanske 10mm under minstanivån, såg att övre motorfästet är tokslut med så misstänker att det var det som kan ha låtit!

Till saken hör att jag fick plocka bort slutdämparen med i helgen då den hade rostat av helt så får försöka boka in lite mektid på den! Nu till frågorna då:

1. Har någon org.nr. på det kompletta övre fästet, söker på skruvat, autodoc etc. men hittar inget som jag tycker ser likadant ut.
2. Tänkte köpa halvsats på avgassystemet, är det möjligt att byta det utan lyft på garageuppfarten eller måste man lämna in/hitta en GDS med lyft?
#1423302
Byta avgassystem utan lyft är väl möjligt men riktigt riktigt obekvämt. Lyft så högt du kan OCH PALLA UPP DEN SÄKERT!

Är framdelen kass?
Bara bakre dämparen brukar räcka, bara röret är helt och stabilt. Man får kapa av orginalröret innan dämparen.

Oljelampan låter illavarslande. Kanske ska börja där.
Kan den tändas av högre varv kanske?
= sannolikt ingensatt sil i oljepickupen

10mm under MIN tyder ju på ganska betydande oljeförbrukning. Beroende på när den byttes senast.... Så mycket bör inte försvinna på en bytesintervall anser jag.
Än mindre om den även fyllts på sedan bytet.

Motorfästen brukar dunka vid varje start. I alla fall lätt att framkalla med lite hårdare start än normalt.
Kolla även nedre främre, och höger nedre vid remskivan.
Även länkarmsbussning kan dunka under samma premisser som motorfästen.
#1424159
Jag beställde en ny "momentkonsol" som det tydligen heter, trodde den skulle kommit i fredags men hoppas den kommer på måndag iaf!

Har bytt bakre ljuddämparen en gång innan så det är kapat och klart, får beställa en ny och se om det går en gång till :D Blir lite misstänksam när jag hittar något som är billigare än biltema men på skruvat varierar det mellan 995 till 2734, ska man ta billigast möjliga eller något "lagom" i mitten :-)
Bilagor
avgas_v70.jpg
avgas_v70.jpg (69.12 KiB) Visad 575 gånger
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]