Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1423105
Hej! Jag blev med Volvo för inte allt så länge sedan, en V70 2004 2.5T manuell samt där förra ägaren lämnat in den för motoroptimering.

Den går riktigt bra och även när jag slår igång cruise control på den men, stort MEN, när jag trycker på plustecknet för att öka farten något så slår den om direkt och varningsmeddelandet motorprestanda nedsatt kommer upp. Har aldrig kommit upp annars.

Någon här som har en tanke om vad det är som bråkar?
#1423237
Får du samma meddelande om du kör med farthållaren i typ 70-80km/h och låter bilen gå i en uppförsbacke ?

I felsökningssyfte kan du dra ur kontakten till LMM prova att gasa med farthållaren.
#1423324
Provade med farthållaren i uppförsback på 75km/h och inget felmeddelande. Testade öka med plus en gång och det kom direkt.

Provade på plan väg(?) och då krävdes det 2-3 tryck för att få felmeddelandet.

Provade koppla ur den och kunde inte få felmeddelandet oavsett hur jag än provad.

Dock sista gången jag provade och fick samma fel, att hadtigheten sänktes så kom felmeddelandet ”motorsystem serv. snarast”

Bytte LMM och kan gasa med plus hur som under cruise control så det verkar löst men felmeddelandet ”motorsystem serv. snarast” kvarstår. Kan det vara direkt kopplat till exprimenterandet med farthållaren och går det att släcka på något sätt för att se om det kommer upp igen trots bytt LMM?
#1423426
Så nu går bilen som den skall med ny LMM?
Men du kan inte släcka felkoden?

Skickat från min SM-N986B via Tapatalk

#1423430
Bilen går perfekt och första felkoden är släckt, alltså ”motorprestanda nedsatt”. Den nya felkoden som dök upp när jag exprimenterade med farthållaren, ”motorsystem serv. snarast” vill inte försvinna.

Edit: triangeln lyser gult och inte rött.

Har försökt släcka enligt detta tips men fungerar inte.
Bild
#1423433
Koppla in din gamla LMM för att se om alla felmeddelanden försvinner.


Skickat från min SM-N986B via Tapatalk

#1423437
Felmeddelandet ”motorsystem serv. snarast” kom upp innan jag kopplat in den nya LMM.
Ska prova imorgon och koppla in den gamla och se om det försvinner

Finns det möjligtvis något sätt att släcka eller nollställa en sådan servicevarning eller krävs det felkodsläsare/verkstad för det?
#1423453
Du blandar ihop felkoder med service-påminnarfunktionen. Felkoder kan du inte nollställa genom att trycka in trippmätaren enligt beskrivningen ovan. Du måste ha en felkodsläsare. Det är möjligt att en enkel generisk läsare som fungerar på många olika modeller kommer fungera för dig att nollställa motorstyrsystemsfelkoderna.
#1424000
Hej!

Så jag provade byta till den gamla LMM men felet kvarstod.
Igår fick jag hem en felkodsläsare jag beställt och fick fram felkoden P1651. Gjorde så att jag raderade den och än har den inte kommit tillbaka. Har provat gasa med farthållaren och även i uppförsbacke utan att bilen genererar något slags felmeddelande så problemet verkar vara löst.

Tack så mycket för hjälpen!

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]