Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jorkild
#1422512
Köpte en XC90 04 under 2019 och ganska snart började larmsystem service erfodras komma oftare och nu hela tiden. Har finkammat och förstår ju problem med batteri och känner mig ha sett tillräcklig tutorial för att utföra jobbet. Men hur vet jag vilken modell jag ska gå för till just min XC90?

De flesta sökningar ger mig VOLVO S60, S80, V70, XC70 men utelämnar XC90, som jag förstår så är det liknande serie? Vissa säger XC90 men då är det ett annat OEM nummer än den man tänkte först. Funkar alla varianter inom denna serie oavsett årdmodell? Är det ens värt att försöka köpa en beg via bildelsbasen eller är det mer regel än undantag att kretskorten syrat sönder av tidigare batteri? Vparts är väl enda svenska sidan jag hittat som verkar sälja nytt men då säger den inte att den passar XC90. Jag har egentligen inget problem att betala 2000 för en ny bara jag vet att den passar och batteriet ger mig 10 år till. Kan man utgå från att de som säljs som OK från bildemonteringarna inte har ett defekt kretskort om man skär upp höljet?

Jag har egentligen inget behov av ett fungerande larm, men vore skönt att slippa få upp varningen varje gång man låst med dosa och låst upp. Vore härligt om någon hade bra tips som leder mig in på rätt spår.

Mvh
#1422536
Öppna sirenen och kolla hur illa den är.
Kolla pris på Volvoverkstaden på att ta bort larm-programvaran. (sirenen tar du bort själv)
Två olika sirener till XC90 beroende på chassis-nr. (XC/V70/S60 har en annan siren)
av MickeM
#1422619
Jag tog bort backup batteriet helt och hållet på min V70N 2005 och rengjorde kretskortet noga och återmonterade. Hela tiden med bilen strömlös under operationen.
Sen har det inte krånglat mer.
Larmet fungerar.

Gjorde samma operation på morsans Xc90 2006.
Sirenen såg helt identisk ut med min. Ur minnet. Men kan skilja ändå. "Jiha1968" brukar ha rätt.

Men där var kretskortet för dåligt. Köpte en billig begagnad och öppnade men den var lika illa.
Fick bli ny, men vet inte vad dom pröjsade.
#1422621
Tackar MickeM, men jag får korrigera mig själv lite:
Det är fästen till sirenen som skiljer, inte utförande av själva sirenen :oops:
Men från ch.nr 626984 (2010/2011?) är också själva sirenen annorlunda.
av Jorkild
#1422806
Tack för svar och tips. Kan jag få ett helt kit med ny säk.skruv, nitar för skärm och ny modul som det bara är att sätta upp och man vet funkar för 1770 så är det absolut taget. Får man 10 år på batteriet så är ju ändå bilen pensionär då. Då kan man dessutom öppna upp den gamla och se om den går rädda :-)

Det behövs ingen programmering om enheten är ny? Eller letar den bara efter likvärdig del om man haft batteriet lossat?

Tycker det är så värdelöst att jag inte kan gå in på e.x Bilia själv och hitta delen och kolla pris.
av Jorkild
#1423080
Ringde Bilia idag.Efter lite muttrande hittade han tydligen nåt kit och har för mig han sa 1778kr och hemma om 3 dagar så då får vi se om bitarna faller på plats :) hoppas den gifter sig när man startar upp den sen då :)
av MickeM
#1423122
Var kretskortet förstört?
Larmet fungerar finfint utan backupbatteriet tills strömmen bryts, men så sofistikerade tjuvar bryr sig inte om så gamla bilar.
Pundarma bryr sig förvisso knappt i larm öht, för dom smackar ruta och tar det dom vill ha, men känns rätt bra att ha i alla fall.
#1424829
Jorkild skrev:Ringde Bilia idag.Efter lite muttrande hittade han tydligen nåt kit och har för mig han sa 1778kr och hemma om 3 dagar så då får vi se om bitarna faller på plats :) hoppas den gifter sig när man startar upp den sen då :)
Fick dem hem något kit?

Jag beställde nämligen själv innan jul men det har inte kommit något än.

Ringde igår och pratade med bilia där jag beställt, och dem sa att "satsen var svår att få tag på och ev. hade den utgått"! *Suck*

Lånar tråden och ställer en fråga, kan programvaran för larmet tas bort med vida dice? Såg att någon i tråden nämde det som lösning. Min bil är en s80 -00.




Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

av MickeM
#1424846
FredricL skrev: tor 21 jan 2021, 10:32
Jorkild skrev:Ringde Bilia idag.Efter lite muttrande hittade han tydligen nåt kit och har för mig han sa 1778kr och hemma om 3 dagar så då får vi se om bitarna faller på plats :) hoppas den gifter sig när man startar upp den sen då :)
Fick dem hem något kit?

Jag beställde nämligen själv innan jul men det har inte kommit något än.

Ringde igår och pratade med bilia där jag beställt, och dem sa att "satsen var svår att få tag på och ev. hade den utgått"! *Suck*

Lånar tråden och ställer en fråga, kan programvaran för larmet tas bort med vida dice? Såg att någon i tråden nämde det som lösning. Min bil är en s80 -00.




Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Börja med att ta loss sirenen, såga upp den, ta bort batteriet, gör rent kretskortet och sätt tillbaka. Hela tiden strömlös bil.
Funkar det, har du löst problemet helt gratis.
Funkar det inte, har du alla skruvar lösa till framtida bytet. Brytskruven är lite jobbig.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]