Sida 1 av 1
Gaspedalen behöver bytas – hur troligt och vanligt är det?
Postat: lör 02 jan 2021, 18:28
av McQueen
En sekund efter motorn går igång tänds den gula varningstriangeln och infofönstret säger ”Motorprestanda nedsatt”. Bilen startar alltså som den ska och går på tomgång, men ingen reaktion alls vid tryck på gaspedalen. Har tagit bort felkoderna flera gånger (se nedan) med Biltemas felkodsläsare för Volvo. Samma sak händer dock igen och igen.
Får följande felkoder:
ECM-940A: ”Gaspedalgivare, analog signal. För låg signal.”
ECM-940D: ”Gaspedalgivare, digital signal. För låg signal.”
ECM-970D: ”Gaspedalgivare, digital signal. Signal saknas”
Säkring 8 i motorrummet är hel. Allt detta när jag några gånger under 48 timmar hade kopplat i och ur A-traktor-produkten H-CAN från Loh.
https://www.lohelectronics.se/bilelektr ... -interface
Har gaspedalen plötsligt gått sönder? Ovanstående inträffar alltså nu
utan att Loh-produkten är ansluten, men resultatet blir detsamma med den ansluten.
Re: ”Motorprestanda nedsatt” och märklig spänning vid gaspedalen – vad har hänt?!
Postat: lör 02 jan 2021, 20:42
av McQueen
Tog bort och öppnade sensorn på gaspedalen. Mer än såhär har jag inte kompetens att pilla – något uppenbart fel här? Måste man titta på baksidan av kortet för att upptäcka eventuella fel?
Re: Gaspedalen behöver bytas – hur troligt och vanligt är det?
Postat: sön 03 jan 2021, 14:02
av AnteP
Sitter ingen APP-sensor från Loh monterad ?
Jag var in och läste på länken och med den du har behöver man ju inte koppla in en separat APP sensor, utan den är inbyggd i H-Can.
Jag kopplade in enheterna från Loh i somras på dotterns Mazda Pickup och där användes APP-sensor.
Det jag vill komma till är att man kopplar in APP'n på gaspedalens kablage, och därav frågan om du vet om någon sådan finns?
Finns en sådan kan ju det vara kabelbrott, dåliga skarvar eller liknande.
Ante
Re: Gaspedalen behöver bytas – hur troligt och vanligt är det?
Postat: sön 03 jan 2021, 17:16
av McQueen
AnteP skrev: ↑sön 03 jan 2021, 14:02[...]kakabelbrott, dåliga skarvar eller liknande[...]
Absolut. Men vilken kabel tänker du på? Som jag skrev är Lohs dosa inte ansluten.
Re: Gaspedalen behöver bytas – hur troligt och vanligt är det?
Postat: sön 03 jan 2021, 20:01
av AnteP
Kablaget man kopplar in APP-sensorn på är in och ut från pedalens potentiometer, det är den du har på bilden du skickade.
Men som sagt, enligt Lohs hemsida behövs inte en APP-sensor kopplas in när du använder H-can.
Då är den inbyggd och jobbar med bilens CAN-bus.
Så förmodligen har du ingen APP-sensor och därför är det nog ingen åverkan på kablaget från pedalen.
Ett tänkbart scenario är om H-canen bränt bilens canbus till gaspedalen, men det är bara spekulationer.
Re: Gaspedalen behöver bytas – hur troligt och vanligt är det?
Postat: mån 04 jan 2021, 23:27
av McQueen
Problemet löst! Var på plats vid den lokala bildemonteringen när de öppnade i morse och skruvade bort gaspedalen på en kasserad V70 från 2004. Åkte hem, kopplade in sladdarna under ratten till den nygamla pedalen och – voilà! Går som vanligt och inga felkoder. Herregud vad skönt. Men vad var det som hände?
Re: Gaspedalen behöver bytas – hur troligt och vanligt är det?
Postat: tis 05 jan 2021, 08:20
av Fisch
Detta inträffade för mig på vår gamla V70 2007 också för en del år sedan.
Re: Gaspedalen behöver bytas – hur troligt och vanligt är det?
Postat: tis 22 mar 2022, 18:34
av axelurbanski
Tja. Har samma ungefär samma problem. Har en varning där det står”motorprestanda nedsatt” och bilen gasar inte och har samma slags spärr. Om jag fattar det rätt så bytte du bara gaspedal?
Re: Gaspedalen behöver bytas – hur troligt och vanligt är det?
Postat: tis 22 mar 2022, 18:58
av sicnarf