- lör 26 dec 2020, 19:13
#1420112
Jag tänkte be om lite allmänna tips när man skall byta katalysator. Det är sannolikt något som måste göras inom kort och jag vet var jag kan få tag på en prisvärd.
Jag har en 2,4T -01 och katalysatorn är en sådan konstruktion med flexrör och burkarna i en vinklad del som kopplas med bakre röret under mitten på bilen. Teoretiskt sett består demonteringen av tre pinnbultar fram och två bak men så enkelt tror jag inte att det är.
Mina två huvudsakliga undringar är brukar flänsarna på bakre rör och grenrör hålla för demonteringen? På 240n var det nödvändigt att svetsa på en ny för att kunna sättas tillbaka när katalysator togs bort, men det var den fläns som satt på katalysatorn. Det andra är hur man enklast kommer åt att få bort den mot grenröret. Om det behövs borras så är det ju väldigt svårt som det ser ut nu. Den har en väldigt irriterande vinkel 90 grader sannolikt för att göra plats för turbons delar.
En katalysator av den typ jag skall ha ser ut så här: https://pamaku-auspuff.de/produkt-katal ... 12536.html
Jag har en 2,4T -01 och katalysatorn är en sådan konstruktion med flexrör och burkarna i en vinklad del som kopplas med bakre röret under mitten på bilen. Teoretiskt sett består demonteringen av tre pinnbultar fram och två bak men så enkelt tror jag inte att det är.
Mina två huvudsakliga undringar är brukar flänsarna på bakre rör och grenrör hålla för demonteringen? På 240n var det nödvändigt att svetsa på en ny för att kunna sättas tillbaka när katalysator togs bort, men det var den fläns som satt på katalysatorn. Det andra är hur man enklast kommer åt att få bort den mot grenröret. Om det behövs borras så är det ju väldigt svårt som det ser ut nu. Den har en väldigt irriterande vinkel 90 grader sannolikt för att göra plats för turbons delar.
En katalysator av den typ jag skall ha ser ut så här: https://pamaku-auspuff.de/produkt-katal ... 12536.html