Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dextre
#1420112
Jag tänkte be om lite allmänna tips när man skall byta katalysator. Det är sannolikt något som måste göras inom kort och jag vet var jag kan få tag på en prisvärd.

Jag har en 2,4T -01 och katalysatorn är en sådan konstruktion med flexrör och burkarna i en vinklad del som kopplas med bakre röret under mitten på bilen. Teoretiskt sett består demonteringen av tre pinnbultar fram och två bak men så enkelt tror jag inte att det är.

Mina två huvudsakliga undringar är brukar flänsarna på bakre rör och grenrör hålla för demonteringen? På 240n var det nödvändigt att svetsa på en ny för att kunna sättas tillbaka när katalysator togs bort, men det var den fläns som satt på katalysatorn. Det andra är hur man enklast kommer åt att få bort den mot grenröret. Om det behövs borras så är det ju väldigt svårt som det ser ut nu. Den har en väldigt irriterande vinkel 90 grader sannolikt för att göra plats för turbons delar.

En katalysator av den typ jag skall ha ser ut så här: https://pamaku-auspuff.de/produkt-katal ... 12536.html
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1420148
Dem 5 muttrar som lär lossas får man helt enkelt bara prova och se vad som händer. Olja och 6-kantshylsor så bör det gå. Varken flänsen eller avgashuset på turbon är något som går sönder. Det som däremot kan hända är att någon av pinnbultarna går av.
av Dextre
#1424297
Marlboroman skrev:Dem 5 muttrar som lär lossas får man helt enkelt bara prova och se vad som händer. Olja och 6-kantshylsor så bör det gå. Varken flänsen eller avgashuset på turbon är något som går sönder. Det som däremot kan hända är att någon av pinnbultarna går av.
Ok. Jag är med. Tar man bort kåpan från insidan av motorrummet och tar det den vägen eller går man från undersidan av bilen? Det ser trångt ut allt detta men jag kan inte se från motorrumet eftersom det är någon slags kåpa med fjädrande muttar/skruvar som ligger över vad jag tror är utblåset.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1424355
Man lär in under bilen i vilket fall för att komma åt dem bakre muttrarna. Vid turbon så är det nog så att man bör ta bort plåten för att kunna jobba både ovan och under.
av MickeM
#1424459
Du har fått bra tips, men jag vill göra ett tillägg.

Lamdasonder kan sitta rejält, och kommer inte alltid ur med oskadda gängor eller nyckelgrepp. Och ibland släpper dom som om dom var monterade igår.
Men, skulle nu en eller båda haverera så köp INTE någon billig universell i desperation. = pengar i sjön.
Hellre en begagnad orginal i så fall.

Viktigaste delarna i hela bränsleblandningssystemet. Dom ska vara rätt, och inget universellt. Då skulle alla bilar ha samma sonder, i så fall, och inte lägga en massa pengar på anpassade sådana.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]