Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1415774
Hej, jag har haft missljud från framvagnen under en tid, det hörs framför allt när det blir små och snabba stötar mot fjädringen (när vägen är dålig och inte över fartgupp tex) så jag bytte fjädersätet och kunde konstatera att det gamla hade gjort sitt. ett av dessa missljud försvann men jag har fortfarande kvar ett missljud, jag skulle nog beskrivare som något dovare än det tidigare kvittrandet som var. Jag kan framhäva missljudet genom att stå och gunga på bilen riktigt kraftigt åt sidan och känner då också att det kommer från övre delen av fjäderbenet.

Nu till det som jag funderar över... När jag sate ihop det nya fjädersätet så såg jag detta glapp, hela fjäderbenslagringen glappar uppskattningsvis 2-3 cm mellan fjädersätet och den svarta runda brickan (det är nog inga större problem när bilen körs på plan mark men blir det lite gupp så hörs det) och jag kan tamefasen inte förstå vart denna glipa kommer ifrån? allt är korrekt ihopmonterat och det går inte att skruva ihop det mer... det är precis som att fjädersätet är 3 cm för tunt? någon som har tips på dels hur jag skall göra men också varför det är så här för det blir ju inte detta glapp utav slitage =)
Bilagor
128834262_1008012123018878_5916370958552567966_n.jpg
128834262_1008012123018878_5916370958552567966_n.jpg (191.91 KiB) Visad 1697 gånger
129175679_2687965554850459_6678711378994067960_n.jpg
129175679_2687965554850459_6678711378994067960_n.jpg (212.79 KiB) Visad 1697 gånger
#1415833
Om jag inte ser fel, så ser det ut till att fjäderbenen saknar gummimellanlägg mellan fjäder och nedre fjäderskål på dämparen = oljud.

Det får vara en liten glipa mellan brickan och fjäderbenslagringen, med hjulen på marken. Ungefär 3-5mm, spelet beror på kombination av fjäderskål och fjäderbenslagring, och är normalt. (Det låter som om spelet mellan dina fjäderbenslagringar och fjäderskål är lite väl stort)

Det är olika kvalitéer på fjäderskålen, B-temas är t.ex. inte av dom bättre.
Heller inte fel att byta fjäderbenslagringen, men kolla att det inte blir den som nyttas på 2006 och upp (den större), din bil gillar den lilla.
Fjäderbenslagring 30714968 (den större) är till bilar* från sent 2006 och uppåt
Medan nr 31200599 är till dom äldre bilarna (upp till tidigt 2006)

T.ex Vparts säljer båda två, men listar den mindre (31220059) som 3546189, till 850 och S/V/C70.

Det går att skruva dit den större fjäderbenslagringen på äldre bilar, men...
I mitt fall gav den större utgåvan gnet från fjäderbenstornet vid varmt motorrum på en 2001 V70, och har sen då nyttat den mindre 31200599 på P2-chassit, upp till 2006. Men gnetet kunde ju bero på så mycket :bored:
(*XC90 nyttar endast den större 30714968. Skiljer inte på hålet, men storleken på plattan)

Här en bil med lite väl stor glipa:
P2_shockabs_distance.jpg
P2_shockabs_distance.jpg (30.1 KiB) Visad 1669 gånger
lånat från ett eller annat ställe
#1416614
Fjädern som ligger i bakgrunden på bild är till en annan bil, men det stämmer att jag saknar mellanlägget på mina fjädrar också :-) jag fick höra från en bekant som jobbar på Mekonomen att man kan slipa ner fjärillsbulten (eller vad man skall kalla den, som ser ut som ett plus) för att minska mellanrummet, men det känns rätt märkligt att man skall behöva det?

Men jag förstår fortfarande inte hur detta glapp kan komma, det är precis som att fjäderbenslagret är för tunnt, finns det olika tjocklekar på den? Jag har svårt att tro att ett nytt fjäderbenslagring som är lika stort skulle hjälpa då avståndet är detsamma.. :-)

Var till skroten och skulle se hur fjädrarna såg på dom och där kändes det som att lagringen var tjockare eller är det bara synvilla?

Bild på fjäderben från skroten:
Bilagor
20201203_110952.jpg
20201203_110952.jpg (644.33 KiB) Visad 1525 gånger
20201203_111124(0).jpg
20201203_111124(0).jpg (587.3 KiB) Visad 1525 gånger
#1416630
Lite rost gör mirakel med tjockleken...
Alla* bilar med P2-chassit har glipa mellan brickan och fjäderbenslagret, men den glipan synas som oftast inte innan bilen står med vikt på hjulen.
*Förutan dom som har kapat kronmuttern.
Om ditt fjäderbenslager och fjäderskål är på var sin ände av toleransgränsen (tunn fjäderskål och stort hål i lagret) så blir spelet större än väntad...
Men det kommer alltid vara några millimeter spel där om man inte modifierar Volvos konstruktion. (det finns skäl till spelet)
#1416720
Jag har filmat hur mitt glapp ser ut, men det går inte att ladda upp filmer här på forumet... Jag menar inte glipan som man kan se i fjädertornet från motorutrymmet när bilennstår på hjulen, utan det är fjäderbenslagring som glappar/sitter löst mellan fjädersätet och den svarta brickan, tog skärmdump från när jag filmade glappet och här syns skillnaden när jag trycker lagret helt åt höger resp vänster. Fjäderbenslagret ligger alltså helt löst mellan brickan och säte men när bilen stpr på hjul så ligger den stabilt, men vid gupp så slår det. När jag var i skroten och tittade på hur dom lagren såg ut så låg lagret helt emot den svarta brickan :-)
Bilagor
Screenshot_20201206-104725_Video Player.jpg
Screenshot_20201206-104725_Video Player.jpg (147.43 KiB) Visad 1452 gånger
Screenshot_20201206-104828_Video Player.jpg
Screenshot_20201206-104828_Video Player.jpg (138.45 KiB) Visad 1452 gånger
#1416736
Med vikt på hjulen, tycker jag spelet mellan brickan och lagret är normalt.
Men när lagret vickas för hand, ser det ut till att det är lite lösare än normalt.

Och du är säker på att oljudet kommer från "glipan"?
Ser i så fall inte så många andra lösningar, än att ta en annan fjäderskål och lagring,
inte B-tema fjäderskål, men t.ex FAG/Meyle/Bilstein/Lemförder, och gärna den förstärkta "XC90" utgåvan.
Eller chansa på en ful-fix med att kapa kronmuttern några millimeter.
#1416880
Det SKA vara glapp mellan bricka och styrlager högst upp. Brickan är bara övre ändstopp när bussningen i fjädersätet maxat vad den bör röra sig. Donket som blir när fjödersätesbussningen är slut är mot den UNDRE motsvarigheten till övre brickan, eftersom det uppstår när det fjädrar ihop. Den rörelsen är snabbare än ut-rörelsen.
Att slipa kronmuttern för att få mindre spel kommer sannolikt inte ge något alls, utom att muttern också måste bytas när felet avhjälps.

Visst, om man sätter delar som inte riktigt passar ihop, eller om något "säckat ihop" kan spelet bli för stort där uppe så bussningen får för stort rörelsespel. Då, skulle en shimsning kunna vara konstgjord andning. Men bara då, och ändå är ju spelet sannolikt helt fel på UNDRE motsvarigheten.

Titta där brickan skulle slå mot underlaget.
Sannolikt ser du inga spår av sådant slag, eftersom det troligen inte sker.

Helt brusten bussning skulle.kumma ge sådant slag, men då borde det bli dubbel "donk" i guppen. Både in och ut.

"Kronmuttern" (fyrvingad under övre brickan) som "jiha1968" nämner kan faktiskt vara lös också. Jag har sett några där den kunde dras åt ett varv och sedan tyst.
Varför dom var lösa, vet jag inte.
Det är numera det första jag kollar innan något annat. (Av med brickan och kolla/känn. Då ser man oftast om bussningen är sprucken också men inte alltid)

För i de flesta fall är det brusten bussning i fjädersätet som ger en dov "donk" i lite hårdare gupp.

Gnekande ljud är istället fjädern som gnider mot tallriken pga kass gummiunderlägg, och/eller skyddande gummit skadat på nedre varvet där fjädern gnuggar mot sig själv.
(Eller gnekande krängningsstagsled)

Jag hade också alla dagar i veckan köpt nya delar istället för fjäderben från en skrotad bil. Detta är typfel och något som blir av både mil och TID. Mycket osäkert kort med begagnat.

Undvik billigaste delarna i detta fallet.
Dom är faktiskt kass. Man får ovanligt mycket mer kvalitet för pengarna.

Se upp noga för att inte dra isär inre drivknuten för långt. Då ramlar den isär innuti så kulorna trillar ut i damasken. Inte kul.
#1416926
MickeM skrev: mån 07 dec 2020, 10:23 Det SKA vara glapp mellan bricka och styrlager högst upp...
Ja, men varför? Känns som lite av "B" att inte Volvo kunnat matcha ihop bitarna från första början så det inte blir något gap ;-)
Men visst, åker man inte över gupp i sån hastighet att hjulen blir hängande i luften så spelar glappet ingen praktisk roll, är bara ett störande skönhetsfel :-)
#1416929
Varför det är ett glapp?
Brickorna (övre och undre) har samma funktion som genomslagsgummit.
Bortre parentesen. Hit, men inte längre.

Är fjädersätesbussningen fräsch, så möts bricka/mothåll så mjukt att inget ljud uppstår och bara i riktigt riktigt kraftiga gupp.
Kanske överöstas av annat ljud i så kraftiga gupp.

Förmodligen kan man göra bussningen mjukare, och därmed säkerligen mindre vägljud i kupén.
Eller annan komfortfördel.

Det är nog för svårt att få en bussning så progressiv som annars skulle krävas.

Men jag gissar bara.
Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]