Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1415626
Försöker hjälpa en bekant med hans XC90 D5 AWD MY13 vars värmare slutat fungera. Jag har tillgång till Vida men blir inte klok på vad felet kan vara. Värmaren försöker starta om och om igen, men det blir inga misslyckade startförsök då den misslyckas under självtestet så den växlar mellan läge 0 och läge 1 och går således aldrig vidare till läge 2 när den skall tända, och så håller den på.

Det lagras inga felkoder. När jag försöker starta komponenter manuellt så tycker jag att vattenpumpen borde bete sig annorlunda än den gör, den säger bara "dump" och så vitt jag kan bedöma låter den inte som den borde, visst borde den resultera i ett surrande när den går? Men testas vattenpumpen i självtestet så att det eventuellt är den som gör att den inte vill "gå vidare" och varför lagras i så fall ingen felkod?

När jag startar den manuellt så hör jag brännarfläkten gå igång 3-5 gånger under självtestet, sedan ett kort uppehåll och sedan försöker den igen, och så håller den på hela tiden.

Någon brännarguru som kan hjälpa mig vidare i felsökningen?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1415908
Är det ingen som har några tips/ideer hur man lämpligast kommer vidare i felsökningen?
#1415917
När jag hade pumpproblem gick värmaren tills den överhettades, vilket var några minuter beroende på temperatur.

I ditt fall skulle jag kolla luftintaget samt kolla om det kommer bränsle. Plocka bort värmaren och tvångskör pumpen.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1415924
Tack för förslag, men borde den inte göra startförsök om det var fel på luft eller bränsletillförsel? Pumparna kanske testas i självtesten fast det inte står att den ingår i Vida?
#1415944
Osäker. Men cirk. pumpen kan vara trasig och värmaren ska ändå fungera. Jag skulle kolla soppa och luft.

Pumpen till cirkulationen hörs tydligt när den går då den sitter i torkardiket. Efter 3 misslyckade försök ska värmaren sätta felkod och spärra sig för flera försök.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1416148
Pumpen sitter ju på värmaren, iallafall enligt Vida.

Som sagt, den gör aldrig startförsök, den slutar efter självdiagnosen, men sätter ingen felkod.
#1416155
Min pump satt under torkardiket, V70 2012. Satt även där på 2010. Dom in ju flyttat dom på XC90 viket jag har svårt att tro. Det är trångt som det är i hjulhuset. Kör pumpen via Vida så hör du.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1416162
Dina V70’s är ju av en helt annan plattform.

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]