Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mrswedboy
#1415330
Hej , jag har en v70 xc 2,4t 2001.
Temperaturen gick upp på rött.
Fyllde kylsystemet. Testade att köra igen , temperaturen upp på rött. Det kokade i expanderkärlet. Men när temperaturen gått ner var det helt tomt.Tänkte nu byta termostat o vill veta hur jag luftar kylsystemet. Och vad jag gör för felsökning därefter för att gå vidare.
Tackar på förhand.
av SubMarine
#1415334
Räcker med att fylla upp expansionskärlet och köra motorn varm. När termostaten öppnar första gången efter fyllning av kylsystemet så sjunker nivån i expansionskärlet så då får man fylla kanske en 0.25 till 0.5 liter eller så. Sedan är det bra om man kollar i expansionskärlet när motorn kallat igen och eventuellt efterfyller till rätt nivå.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1415404
Om detta börja plötsligt kan det vara toppackningen som gett upp. Annars följ ovanstående råd.
Användarvisningsbild
av Greffel
#1415413
Du kan även ha värmen på max inne i bilen så får du med den värmeväxlaren med
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1415517
Greffel skrev:Du kan även ha värmen på max inne i bilen så får du med den värmeväxlaren med
Konstant fullflöde i värmeväxlaren, ingen termostatkran som 240 och neråt som kan skapa svårigheter med utluftningen.
(om du inte tänkte på att kyla ner motorn lite extra då...)

@Mrswedboy:
Om termostaten byts, eller kollas i hett vatten med stektermometer, och visar sig att vara ok, men motorn kokar fortfarande, och bilen har ingen värme i kupén/slangarna till värmepaketet ,
så har någon troligen bytt vattenpump tidigare till den fina utgåvan med plast-impeller som spricker och ramlar av... (med bra värme i kupén/slangarna dit, så är vattenpumpen ok)
av Mrswedboy
#1416452
Hallå så alla underbara Volvo entusiaster!
(Volvo v70 AWD 2,4t)
Jag har köpt nytt expansionskärl.
Nu undrar jag om stumpen till sladd med elektronisk givare som sitter i expansionskärlets botten heter?
Tänkte beställa på nätet men hittar ingen någonstans.
Den gamla trasig.
Tack på förhand.

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?