Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanGreve
#1414476
Hej
Nu har jag bytat VVT hjul(avgassidan) på min S80 2,5T, - tog bort kamaxellås och skulle montera "adjusters", (der hvor kamaxellås har suttit), - när jag tar i och spänner det sidste, flytter adjusteren med rundt.

Ska det vara så ? hmmm :oops:
av Storfot
#1414726
Rimligtvis kan den väl få kamaxeln att rotera om man inte håller emot någonstans när man drar åt men om givaren rör sig och kamaxeln står still så måste ju låsklackarna ha gått sönder eller liknande.
av JanGreve
#1416598
Hej Storfot. Förlåt för att jag inte har svarat, har först set ditt svar nu. Nu har jag satt ihop bilen, och försökt starta. Den varvar fint, och ger ett klent försök att starta, men startar inte.
Låsklackarna,- men är kamaxeln inte en lång axel hela vägen igenom, ... ?
Mvh Jan
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1416649
Hej, VVT-hjulen är inte stela, dom går att vrida några grader innan det tar stopp, så det är inte mycket annat än friktionen mot ventillyftarna som bromsar kamaxeln innan VVT kommer till ändläget.
Men impuls-/mixer-/sensortrigger-hjulen får inte rotera i förhållande till kamaxeln, som Storfot berättar så finns låsklackar som hindrar detta.
Sensortrigger-hjulen är olika, blir snabbt fel om dom skruvas på fel axel... (men det är väl knappt möjligt)
Senast redigerad av 2 jiha1968, redigerad totalt 0 gång.
av JanGreve
#1418140
Nu har jag rullat bilen på volvo. Dom säger att kam avgassidan är kvart varv fel (trots att jag hadde låsverktyg på).. Dom kan ställa rätt, men frågan är då om ventilarna redan är pajat på detta kvarta varv ? Vilka möjligheter finns det att kolla om det är värt att meka (om ventilar har träffats)... enda chans att sätta ihop och kolla eller ?...
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1418190
Om du under ditt arbete har roterad vevaxeln för hand, och senare körd startmotorn utan oljud/tvärstopp, så är troligen ventilerna helt ok.
Mest trolig står avgaskamaxeln ungefär 90'tidigare (=180' på veven) så avgasventilerna öppnar när kolvarna är på väg ned från tändpunkten, eller ställd 90' (180) senare så dom öppnar/stänger samtidigt med inloppsventilerna.
Går att göra komp.test efter motorn är nollad, och en läckage-test om komp-värde är lågt.

Men hur det hela har gått till, ja det kan man undra på ;-)
Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i […]

Uppföljning mjukvara 2024

Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara […]