Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1413813
Klassiskt V70N-problem. Klonkar rätt friskt när jag kör över ojämnheter med bilen. Nyss köpt den och herren jag köpte den av hade i somras bytt bägge fjäderbenen fram, till ett par begagnade..

Nåväl. Hade bilen uppe idag och krängde på vinterdäcken, noterade då att sommardäcken var i princip helt blanka på insidan (slitbanan som är inåt bilen alltså) likaså står ratten några grader snett när bilen går rakt fram. När jag kände på centrummuttern till stötdämparna i fram så flexade den (kunde dra den typ ett kvarts varv sen fjädrade den tillbaka) som sig bör på ena sidan, men på andra sidan snurrade den helt fritt! Trycker jag ner/gungar bilen stillastående så hörs inget ljud alls.

Vad kan detta bero på? Har inte riktigt lyckats googla mig till det, så finns det en tråd som behandlar detta problemet får ni gärna peka mig dit! Framförallt nyfiken på centrummuttern som bara snurrar. Känns ju inte vidare bra alls.

Lutar åt att beställa och montera kompletta fjäderben, typ https://geparts.se/sv/kompletta-fjaderb ... hoger.html dom. Då de bättre begagnade som förre ägarna satte dit verkar vara sämre begagnade :)

tack på förhand och trevlig helg Volvovänner!
#1413919
Testa en sak.
Men bilen stående på hjulen som canligt, lossa muttern högst upp som snurrar.
(Du måste hålla emot stången)
Lyft av mutter och bricka och känn på den fyrvingade muttern under.
Är den lös? Dra åt den.
Med en dos tur är problemet löst.

Eller, är hela bussningen lös i centrum av fjädersätet?
(Själva muttern dras mot ett metallrör som är fastvulkat i gummit)
Om ja, är övre fjädersäte kass och måste bytas.

Begagnat fjäderben, = sannolikt kass fjädersäte. Typfel.

Gungar man bilen är rörelsen för långsam för att dunkljudet ska uppstå.

Kompletta fjäderben = visst, men så svårt att byta fjädersäte är det inte. Fjäderspännare krävs bara.
Oavsett så tas ju komplett fjäderben ifrån bilen, och då är det mycket viktigt att inte drivaxelns inre knut dras isär för långt så den hoppar isär. Då ramlar kulorna loss.
Jättejobbigt att få ihop igen, men fullt möjligt.

Samma gäller automatlådor, men den tripodknuten brukar hålla ihop.
#1414187
Så stålröret som fyrvingade muttern fäster stötdämparstången i har lossnat från gummit alltså?
Då är fjädersätet skrot.
Fjädersäten och länkarmar/länkarmsbussningar är några av de få saker som verkligen lönar sig med märkesdelar faktiskt. Undvik dom billigaste.

Personligen tycker jag inte det är hela världen att ta ner fjäderbenet, så jag skulle bara byta det som är trasigt.
Men det är jag.

Gummit mellan fjäder och fjädertallrik på stötdämparen är säkert kass och lönar sig att byta.
Saknas helt ibland.
#1414237
Vid montering, tänk på att fjädersätet (som i och för sig hålls ned av kryssmuttern) inte är dimensionerat för att föra över kraften från fjädern till kryssmuttern. Kan vara på så sätt metallhylsan lossnar..
Man får alltså inte ta bort fjäderspännarna förrän lager och toppbricka är monterade. Been there.. :oops:
#1414451
Hej! Jag har förmodligen samma problem, klonkar vid minsta lilla ojämnhet. Besiktningsmannen kunde inte höra/se något. Regnar det mycket så blir det tyst då det "smörjer". Jag lyckades få det tyst i 1 vecka efter att sprutat in lite 5-56 på fjädertallriken och så långt uppe jag kom åt. Men om det är sätet eller något annat som klonkar vet jag inte. Jag har hittat ett par begagnade fjäderben som inte gått så långt och funderar att kanske byta allt komplett. Får fundera.
Finns det kanske möjlighet för dig att ta bilder? :)
#1414515
kievY skrev: mån 23 nov 2020, 20:13 Hej! Jag har förmodligen samma problem, klonkar vid minsta lilla ojämnhet. Besiktningsmannen kunde inte höra/se något. Regnar det mycket så blir det tyst då det "smörjer". Jag lyckades få det tyst i 1 vecka efter att sprutat in lite 5-56 på fjädertallriken och så långt uppe jag kom åt. Men om det är sätet eller något annat som klonkar vet jag inte. Jag har hittat ett par begagnade fjäderben som inte gått så långt och funderar att kanske byta allt komplett. Får fundera.
Finns det kanske möjlighet för dig att ta bilder? :)
Fjäeerbensbytet är precis det du ser när hjulen här borta. Inga konstigheter. Men, hjulnavet bör inte tippa fram när benet är borta, för då kan inre drivknuten åka isär.
Pinnskruvarna för styrlagret uppe passar bara på ett vis, så det bör vara rätt vridet från början. Underlättar.
Bromsoket brukar jag lossa för att slangen ska vara ur vägen. (7mm insex. Inte med i alla standard insexsatser)

Brustet fjädersäte (högst upp, och är typfelet) tystnar inte av smörja. Snarare förvärras, isf.
Blev det tyst när du smorde nedre fjädertallriken är det nog snarare gummit under fjädern som är kass. Det kan klonka också när fjädern rör sig.

Begagnade vete katten alltså med tanke på typfelen med fjädersäten osv.
Det lilla merjobb det är att ta isär och byta till friska delar. Fjäderspännare kostar inte hela skjortan heller....
#1414623
@MickeM, Menar du lossa muttern högst upp och hålla emot med Torx 50? Sen komma åt vingmuttern under? Just den skruven har jag inte vågat lossa på. Tja, det kan vara fjädertallriken också.. det låter iaf vid ojämnheter speciellt fartgupp och små ojämnheter i asfalten. Jag har kollat krängningshämmare och kan inte känna något glapp varken i den eller någon styrled.
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]