Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1413083
Hej!
Jag har en Volvo V70-01. Nyligen har bilen börjat bete sig lite underligt. När jag kör i en backe, har för hög växel eller accelererar börjar motorn "hacka", det känns lite som att hela bilen hoppar till en aning. Motorn känns helt enkelt inte stabil när man kör, den går lite oregelbundet.

Det lyser nu också en varningssignal:
Kör sakta. Service omgående. Den försvinner ibland men är mestadels hela tiden jag körde idag. Dessutom lyser avgasreningslampan, den kan ibland blinka också för att sedan lysa konstant igen. Ingen varningstriangel har lyst.
Jag har tyvärr ingen kodavläsare....

Vad tror ni kan vara felet?
Gasspjället?
Tändstift? (Kanske bara 4 cylindrar som arbetar istället för 5?)
Har ni någon aning vad detta kan kosta hos en Volvo verkstad?
#1413101
Blinkande motorlampa betyder misständningar med utsläpp som skadar katalysatorn.
Dvs en skarpare varning än lysande.

Felkoder absolut!

Men tändstiftbyte är ju inte bortkastat oavsett. En översyn av tändspolarnas kablage när det ändå demonteras.
Samt kolla alla slangar noga, även om jag lutar åt tändningsfel bara på ren statistik när det gäller så kraftiga misständningar.
En eller flera tändspolar kan det vara också.

Är bilen orginal, eller modifierad?
#1413110
MickeM skrev: tis 17 nov 2020, 07:11 Blinkande motorlampa betyder misständningar med utsläpp som skadar katalysatorn.
Dvs en skarpare varning än lysande.

Felkoder absolut!

Men tändstiftbyte är ju inte bortkastat oavsett. En översyn av tändspolarnas kablage när det ändå demonteras.
Samt kolla alla slangar noga, även om jag lutar åt tändningsfel bara på ren statistik när det gäller så kraftiga misständningar.
En eller flera tändspolar kan det vara också.

Är bilen orginal, eller modifierad?
Okej vad tror du är själva orsaken till misständningarna?
Jag köpte bilen för ca 1.5 år sedan och tyvärr fick jag inte med en servicebok. Jag har lämnat in bilen dock på service via Bilia i Stockholm.
#1413146
Som jag skrev:
Vanligaste orsaken till så kraftiga misständningar så motorlampan blinkar är tändningen.
= Tändspole eller tändstift.
Du har en spole per tändstift.
Men jag menar inte att du ska rusa och köpa 5 tändspolar enbart baserat på gissning på det lilla vi vet så här långt.

Tändstift är en sak som ändå ska bytas ibland.

Går den jämnt och fint på tomgång och även på lätt förhöjt varv, eller "tuffar" den liksom?

Missar den konstant på en eller flera cyl är det lättare att finna felet mot om det bara är under belastning.
Sannolikt pekar felkoder ut vilken/vilka cylinder som missar.

Och, som jag också skrev, kolla alla slangar.
Enkelt och gratis.
Avståndsdiagnoser är oerhört svåra, och symptomen upplevs så olika. Alla hör eller märker inte misständningar, tex.
#1413153
Om den missar på tomgång så är det enklaste och billigaste sättet att lossa kontakten till tändspolarna, en i taget och lyssna om gången ändras. Sen kan man flytta den tändspolen till en annan cylinder och se om felet följer med, då vet man om det är spole, tändstift eller kablage,
#1413305
MickeM skrev: tis 17 nov 2020, 11:18 Som jag skrev:
Vanligaste orsaken till så kraftiga misständningar så motorlampan blinkar är tändningen.
= Tändspole eller tändstift.
Du har en spole per tändstift.
Men jag menar inte att du ska rusa och köpa 5 tändspolar enbart baserat på gissning på det lilla vi vet så här långt.

Tändstift är en sak som ändå ska bytas ibland.

Går den jämnt och fint på tomgång och även på lätt förhöjt varv, eller "tuffar" den liksom?

Missar den konstant på en eller flera cyl är det lättare att finna felet mot om det bara är under belastning.
Sannolikt pekar felkoder ut vilken/vilka cylinder som missar.

Och, som jag också skrev, kolla alla slangar.
Enkelt och gratis.
Avståndsdiagnoser är oerhört svåra, och symptomen upplevs så olika. Alla hör eller märker inte misständningar, tex.
Tack för dina tips! Jag är en novis på bilar så har inte bra koll än så länge. Jag är lite osäker att själv börja meka så tror det blir bäst att lämna in bilen.

Angående hur bilen går:
Jag upplevde nog att bilen gick bättre när man körde på lite högre hastigheter men att man då skulle hålla en relativt konstant hastighet.
Sedan gick den "sämre" när man kom ned på lägre hastigheter. När jag säger sämre så var det som att bilen betedde sig såsom att man hade för hög växel i.
När jag först märkte att något var fel bar när jag skulle åka uppför en 45 graders backe och märkte att motorn uppförde sig såsom ovan trots att jag hade 1:an i.

En parantes som jag glömde bort att skriva. På displayen för instrumentpanelen kan man välja förbrukningen och jag upplever att förbrukningen var alldeles för hög mot vad den brukar. Uppemot 40 liter/mil tror jag det var någongång. Det var ju visserligen vid starten av bilen men jo jag reagerade detta. Kan detta tala för lambasonden är defekt?
#1413306
pmlswede skrev: tis 17 nov 2020, 11:47 Om den missar på tomgång så är det enklaste och billigaste sättet att lossa kontakten till tändspolarna, en i taget och lyssna om gången ändras. Sen kan man flytta den tändspolen till en annan cylinder och se om felet följer med, då vet man om det är spole, tändstift eller kablage,
Tack för tipset! Jag såg en video om detta igår. Jag är ny med bilar så är lite skraj att bara börja meka men jag tackar som sagt för tipset. Tror jag lämnar in bilen denna gång dock.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]