Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Twin111
#1411634
Hej alla. Har ingen värme i bilen från luftfläkten eller väldigt lite fast jag sätter den på max. Vad kan felet vara och vad kostar det att laga ?
av Jonas_latt
#1411646
Kan bero på så många saker. Går motorn upp i temp?
Termostat?
Kalibrera spjäll ena till kupé fläkten, reglagen.
Täppt värme element m.m
av Twin111
#1411647
Jonas_latt skrev: sön 08 nov 2020, 20:07 Kan bero på så många saker. Går motorn upp i temp?
Termostat?
Kalibrera spjäll ena till kupé fläkten, reglagen.
Täppt värme element m.m
Oj. Motorn går upp i temp. Det andra är kinesiska för mig 😁
av Twin111
#1411690
Andreas12 skrev: sön 08 nov 2020, 21:52 Blåser fläkten som den ska och det blåser kallt eller det blåser inte och ingen fläkt hörs?
Jag tycker det blåser dåligt och det kommer dåligt med värme. Kör jag på max värme och max på fläkten så blir det ok varmt i bilen. Men så ska det inte vara.
av Twin111
#1414511
Hej. Hade in bilen på en verkstad. Han bytte cupefilter och kolla ev spjäll. Det blåser bra men bara fisljummet kommer ut. Tips ?
av HerrBarium
#1416915
På min bensin T6-2011 är det ett liknande besynnerligt problem, dvs det blir varmt bara på höger sida. Efter mycket om och men, verkar det som om själva värme-elementet "ger dåligt med värme" på vänster sida. Allt annat är kollat och fungerar: motorn blir varm, spjällena fungerar som de skall (så vitt man kan se med endoskop) och luft kommer det i rikliga mängder. Problemet är, att på Volvo har de ingen större möjlighet att kolla själva värme-elementet, för det har inte några givare. Dvs. värme-elementet "talar" inte med verkstadens dator. Men berätta gärna hur det löstes på din bil. Att byta värme-element är ett minst 4 timmars jobb på verkstaden (allt mellan stolarna skall bort), så man drar ju sig en aning. Om man byter själv, kan man troligen såga en lucka på högra sidan, och dra ut elementet "som på andra bilar". :-)
av Twin111
#1420822
Nu har verkstaden bytt termostat,sköljt igenom värme paketet och ändå ingen värme. Nu trodde han att det är en liten fläkt med sensor som känner av värmen i bilen som inte funkar. Gud vilken soppa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]