Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1410093
Var ute och åkte förra helgen och fick ett meddelande i displayen som sa ''Låg Batterispänning'', tänkte väl inte så mycket mer på det och åkte och ställde oss på en parkering med bilen på tomgång medans vi pratade lite skit, varpå bilen dör och måste kablas igång.
När vi fått igång på den så slog vi av det mesta som drar ström så som fläktar, lysen, slutsteg och åkte en stund för att ladda upp batterierna men meddelandet försvann ej.
Åkte runt i kanske 20 minuter efter vi fått igång på den, när vi kommer ut på landsvägen i cirka 80 så dimmar lysen ner och bilen börja sacka frammåt sedan släcks allt. kommer kanske 500 meter efter allt släckts och bilen stendör.
Nu är jag ingen världsmästare på motorer så gör ett försök att kabla igång den och den startar men under 1500 rpm så låter det som att den går på 3/4 burkar. Låter den ladda ett tag, tar bort startkablarna och den sackar orkeslöst frammåt kanske 50 meter varpå den stendör igen och har slut på ström.

Kan tillägga att det sitter kraftiga slutsteg i bilen och allt i bilen drivs på två lastibilsbatterier, om detta nu spelar någon roll.
Vad kan felet vara?
Jag tänker trasig generator, men är inte helt hundra då jag hört olika så jag frågar er om ni kanske har någon ide om vad felet kan vara. :x :-D

Bilen i fråga är en V70N 2.4 140hk 2001
#1410097
"Kan tillägga att det sitter kraftiga slutsteg i bilen och allt i bilen drivs på två lastbilsbatterier, om detta nu spelar någon roll.
Vad kan felet vara?"
Helt spontant ,utan att veta hur allt är kopplat ihop , skulle jag säga att boven i dramat ligger där.
#1410100
Steg 1 är att ladda batterierna med en batteriladdare. Steg 2 är att mäta att generatorn laddar med bilen igång dvs. Spänningen över batteriet ska vara över 13,5 V på tomgång och över 14 V vid 2000 rpm.
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
#1410118
Jag håller helt med föregående, och i övrigt kan jag säga att det är långt ifrån alltid som laddningslampan tänds när generatorn slutar ge ström.
#1422157
Hej ja har en s80 2,4t från 2000 och har samma problem med "låg batterispänning" och bilen dog precis som förklaringen i början av tråden. Jag har ladda de gammla batteriet varpå jag kom 1km utan att någon ladd lampa tänds då åkte jag t biltema köpte ett batteri med 78ah/660a ist för 62ah/620a som satt i bilen innan och jag lyckades åka alla 10mil hem igen magkänslan säger att generatorn har lagt av ev kolet eftersom den inte laddar batteriet igen, jag har en till s80 som jag plockat ur generatorn ur men kan jag kanske bara byta generators regulatorn och inte hela generatorn el bara kolet? Mvh amatörer skrivare :-)
#1422212
frasse4 skrev: lör 31 okt 2020, 07:22 Steg 1 är att ladda batterierna med en batteriladdare. Steg 2 är att mäta att generatorn laddar med bilen igång dvs. Spänningen över batteriet ska vara över 13,5 V på tomgång och över 14 V vid 2000 rpm.
Hej ja har en s80 2,4t från 2000 och har samma problem med "låg batterispänning" och bilen dog precis som förklaringen i början av tråden. Jag har ladda de gammla batteriet varpå jag kom 1km utan att någon ladd lampa tänds då åkte jag t biltema köpte ett batteri med 78ah/660a ist för 62ah/620a som satt i bilen innan och jag lyckades åka alla 10mil hem igen magkänslan säger att generatorn har lagt av ev kolet eftersom den inte laddar batteriet igen, jag har en till s80 som jag plockat ur generatorn ur men kan jag kanske bara byta generators regulatorn och inte hela generatorn el bara kolet? Mvh amatörer skrivare :-)
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]